De mere kompakte SV-bilmodeller er blevet mere og mere populære i Europa. Klassens blev født af Nissan med deres Juke – men også nye bilmodeller som Renault Captur og Peugeot 2008 har fået succes.
Herhjemme fås bilerne også som gulplade-varebiler – med stigende salg.

Det er GM’s fabrik i Zaragoza, der skal producere Mokka i Europa fra anden halvdel af 2014.

Det vil også give mulighed for at producere flere Mokka og søstermodellen Chevrolet Trax til lande udenfor Europa på fabrikken i Korea.

Stor efterspørgsel
Opels øverste chef, Dr. Karl-Thomas Neumann, udtaler, at beslutningen med den spanske produktion følger GM’s strategi at bygge bilerne, der hvor kunderne bor.  Mokka ligger i mange lande i Europa på top-3 pladsen.

“Den store efterspørgsel for Mokka beviser, at vores biler er eftertragtede, øger vores muligheder for vores produktoffensiv samt sikrer job i Europa. Det vil også betyde, at vi bedre kan udnytte den spanske fabric, hvor kapaciteten ikke udnyttes I øjeblikket – derfor en fordel for hele organisationen, udtaler Karl-Thomas Neumann.

Flere folk i arbejde
For fagforeningerne er det en stor glæde, at fabrikker i Europa igen kan køre med høj kapacitet – her kort efter at så mange producenter har måttet lukke fabrikker I Europa.

Det er ikke kun en god nyhed for Zaragoza, men for alle fabrikker – at bedre situationen gennem rokader og dermed  at kunne udnytte produktions-kapaciteterne bedre.

”Ledelsen hos Opel og Vauxhall har nu opfyldt et gammelt ønske fra os at producere Mokka i Euuropa, siger formanden for European Employee Forum (EEF) Dr. Wolfgang Schäfer-Klug.

Han kalder situationen for en win-win situation for alle indenfor Opel/Vauxhall.

Bygges som samlesæt
Basisudgifterne for at starte produktionen op i Spanien er beregnet til 80 mio. Dollars – eller 466 mio. kroner. Det sikrer 5.800 arbejdspladser i den spanske fabrik, hvor der p.t. bygges Corsa og Meriva.

Bilen vil i begyndelsen blive produceres af koreanske samlesæt (CKD = Completely Knocked Down) – men det lokale indhold bliver øget efterhånden. Lokal produktion vil også betyde bedre service overfor kunderne.

I forvejen har GM meddelt, at der skal investeres 30 mia kr. i Europa – og yderligere 1,7 mia. kr. i GM’s udviklingscenter i Rüsselsheim i Tyskland.

Begrænset salg i Danmark
Opel Mokka har været solgt herhjemme i årets tre første måneder – det blev til 95 på hvide nummerplader, heraf de 10 i juni. Salget af gulplade-Mokka har været begrænset til to enheder.

Opel har ikke selv crashtestet Van-ombygningen på Mokka – og står derfor ikke inde for denne ombygning.

Men det er altid tilladt selv at købe en bil, der opfylder kravene til varebil med indre mål på 1,20 x 60 cm. Opel selv har fabriksgodkendt de nuværende modeller Zafira, Meriva og Corsa samt 4×4 modellen Antara som Van’s – men mange kunder får opbygget biler som Astra, Insignia og Ampera på gule nummerplader – i samarbejde med en Opel forhandler og opbygerfirmaet AutoLogik.

Mokka får iøvrigt høje karakter for børnesikkerhed, sikkerhedssystemer og passagerbeskyttelse og fem stjerner i den overordnede Euro NCAP vurdering af bilens passive og aktive sikkerhed.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk