Toyota er én af de bilkoncerner i verden, der har arbejdet mest med brintkøretøjer – og foruden at tilbyde en personbil som Mirai, har man udviklet deres brintsystemer til last- og varebiler i Europa og Japan.
Herhjemme kan man p.t. ikke tanke brint – men EU vil have brint i Europa med 200 km mellem fyldestationer.
Det er især tunge lastbiler, der har glæde af brintteknikken, fordi det tager få minutter at tanke – og det er vigtigt for en eksportlastbil, der f.eks. på ugebasis kører fra Danmark til Spanien og retur.
Toyota i nyt samarbejde
For at sætte endnu mere skub i brintkøretøjer har Toyota i Europa nu har indgået aftale med producenten af brinttankstationer – Hydrogen Refueling Solutions og elselskabet ENGIE om at udrulle en ny, alsidig og omkostningseffektiv infrastruktur til tankning af brintkøretøjer.
En ny teknologi muliggør markant hurtigere tankning af brint og lavere omkostninger til opførelse brinttankstationer.
Det vil bl.a. være muligt for 40-tons lastbiler at tanke brint til en rækkevidde på 600 km på kun otte minutter og 900 km på 12 minutter.
Ny teknologi
Den nye løsning, som både er hurtigere og mere omkostningseffektiv, vil blive testet i det EU-finansierede RHeaDHy-projekt, der fokuserer på at fremskynde opbygningen af infrastruktur til optankning af brintkøretøjer.
Der er tale om den såkaldte Twin Mid Flow teknologi, som gør det muligt at tanke tunge køretøjer som bl.a. lastbiler og busser på under 10 minutter samt lette køretøjer som bl.a. person- og varebiler på under fem minutter.
Reducere omkostninger
Den nye teknologi vil reducere omkostningerne til opførelsen af brinttankstationer betydeligt og bidrage til at kunne nå EU’s mål om at etablere offentligt tilgængelige brinttankstationer for hver 200 km langs det Transeuropæiske Transportnetværk (TEN-T-netværket) inden 2030.
“Udviklingen af Twin Mid Flow teknologien er et vigtigt skridt i vores bestræbelser på at stimulere væksten af brintøkosystemer. Vi er begejstrede for det nye partnerskab,” siger Thiebault Paquet, der er direktør for forskning og udvikling hos Toyota i Europa.
Vigtig for infrastrukturen
Det strategiske partnerskab med Toyota og ENGIE markerer et afgørende skridt i innovationen af infrastrukturen til tankning af brintkøretøjer.
Ved at kombinere vores ekspertise vil Hydrogen Refueling Solutions fremskynde udrulningen af brinttankstationer over hele Europa og verden og reducere tiden, man bruger på optankning, gøre tankstationerne både mere tilgængelige og mere omkostningseffektive.
”Sammen støber vi fundamentet til en fremtid, hvor brint spiller en central rolle i dekarboniseringen af transportsektoren,” siger Hassen Rachedi, der er adm. direktør og grundlægger af Hydrogen Refueling Solutions.
“ENGIE har som projektkoordinator og research center med ekspertise i optankning valgt at gå sammen med Toyota i Europa og HRS om at løfte RHeaDHy-projektet.
Nye standarder
Partnerskabet styrker brintøkosystemet ved at fremme hurtigere optankningsløsninger og fremskynder overgangen til renere energiformer.
”Sammen sætter vi nye standarder for bæredygtig mobilitet og styrker brints rolle i dekarboniseringen af transport i stor skala,” siger Quentin Nouvelot, chef for brint research programmet hos ENGIE Lab CRIGEN.
To typer brintmotorer
Udover Toyota er adskillige koncerner i bilindustrien gået ind for at fortsætte projekter med brint. Både med forbrændingsmotorer og med brændselsceller.
Det gælder bl.a. DAF Trucks, som samarbejder med ligeledes hollandske VDL og netop Toyota om brint-drevne lastbiler.
1.000 km test
Også lastbils-producenter som Iveco og MAN Trucks – samt Mercedes-Benz Trucks og Volvo Trucks i samarbejde – kører med brintforskning. Selv tyrkiske Ford Trucks har brint-prototyper klar.
Mercedes-Benz har faktisk præsteret at køre 1.000 km i testforsøg i en brintlastbil.
Koreanske Hyundai har her i Europa sågar kørt feltprøver med brint-lastbiler i Schweiz og Tyskland.
Også i varebiler
I forbindelse med varebiler er Stellantis også i gang med felttest hos visse kundegrupper – med både mellemstore og store varebiler.
Renault er også tæt på at rulle deres Master-varebiler med brintteknologi på markedet gennem deres samarbejde med franske Hyvia og amerikanske Plug Power.