Renault og alliancepartner Nissan har længe været med helt fremme, når det gælder udviklingen af elbiler.

I går kunne Renault så, sammen med ekspertgfirmaerne Qualcomm Technologies og Vedecom, bevise, at de kan oplade elbiler under kørslen. Det betyder, at besværlig og langsom opladning via ladestationer og stikkontakter snart er en saga blot.

Ved testen på en specialstrækning i hos firmaet Vedecom i Paris-forstaden Versailles blev der ladet 20 kWh strøm på to Renault Kangoo Z.E. mens de kørte 100 km/t. Systemet fungerede i begge kørselsretninger på den 100 meter lange teststrækning.

Det skriver informationschef Jeremy Townsend fra britiske Renault.Co.UK, i en pressemeddelelse.

Forskning gennem tre år

Princippet kaldes DEVC – Dynamic Vehicle Charging – og forskningen har foregået se seneste tre år. Tidligere har andre bilfirmaer vist induktionsopladning – trådløst – men bilerne skulle stå parkeret under opladningen.

Testen indgår i det EU-støttede ni millioner euro dyre FABRIC miljø-projekt (ca. 68 mio. kr.). Projektet begyndte i 2014 og skal forsætte til slutningen af i år.

Vedecom står for opbygningen af teststrækningen, mens Renault og Qualcomm Technologies står for opbygningen i bilerne.

Magnetisk overflytning

Testen er ikke så enkel, så mange faktorer spiller ind – udover magnetisk overflytning af den tilpassede strøm også identifikation af bilerne, autorisation ved indkørsel på strækningen og generel trafik på strækningen. Dertil den nødvendige teknologi, økonomien i projektet og den grønne profil.

FABRIC omfatter et konsortium med 25 deltagende eksperter fra ni lande i Europa – således bl.a. forskere og ingeniører fra bilindustrien, underleverandører, energiselskaber og infrastrukturselskaber.

Målsætningen er rækkevidde-forlængelse (range extension) for elbiler. Og det er jo lykkedes meget godt. Resultatet kan betyde meget for elbiles fremtid – og kundernes interesse for elbiler.

* FABRIC står for FeAsiBility – analysis and development of on-Road chargIng solutions for future electriC vehicles.