Transport Øst havde stort ryk ind i Greve forrige weekend – og især stoppede mange besøgende op hos Volvo Truck, der ikke deltager på Transport 2021 i Herning.

Som en god optakt til Transport 2021 i Herning i næste uge, løb Transport 2021 forrige weekend af stablen i Greve – og atter lagde Mercedes-Benz CPH grund til messen.

Hvor vi kun sporadisk vil møde Volvo Truck i Herning i den kommende weekend – undtagen på opbyggernes stande – så spillede Volvo trumf i Greve med en bred kollektion af de nye Volvo lastbiler.

Meget dyrere end diesel

Vi mødte bl.a. den produktionsklare FE Electric – monteret med opbygning fra Lavmands samt lift. Helt klar til levering. Bilen koster tre-fire gange så meget som en dieseludgave, men der er mange forespørgsler fra bl.a. kommuner og virksomheder med en grøn profil.

”El-personbiler er der fradrag på – men ikke el-lastbiler – selv om CO2 udledningen rykker ekstra meget i en ellastbil i forhold til en diesellastbil. Mere end i en el-personbil,” som Marcel Wolff-Matern understregede.

På el-siden var der også den nye Master Z.E. Electrique i ladudgave.

Klar som brandbil

På standen sås også en ny FH 460 – og for første gang så vi også den nye Volvo FM-X 420 i en dobbeltkabine-udgave, som allerede er solgt med en fremtid som brandbil i Jylland. Bilen er udviklet med alle vitale dele samlet i rammen – så opbyggere kan gå lige til sagen.

Som særligt trækplaster hos Volvo så vi en spændende showcar – en ny FH 500, ejet af vognmand Henrik Guldager fra Nibe, som gang på gang har overrasket med rene kunstværker på hjul – denne gang med John Lennon som motiv.

Senest er bilen blevet udsmykket i kabinen, der holdes i hvide farver med et loft med eldioder, der via i-pad kan skifte farve. Guldager har sin egen stand i Herning – som dansk repræsentant for Trux lygtebøjler.

El-lastbil fra Scania

For de besøgende var der også mulighed for at se den nye elektriske lastbil fra Scania – L25 – klar til levering til COOP. Resten af standen var præget af de kraftige V8-lastbiler. Med Max Hunts kraftige 770 hk udgave i midten.

Når vi taler el-lastbiler var Mercedes-Benz e-Actros ikke nået med – og MAN deltog slet ikke på messen i Greve.

Mercedes udstillede dog deres Fuso e-Canter, som efterhånden er på vej ud til flere kunder – på messen en model til Danske Fragtmænd.

Iveco med X-Way

Det var hos REA Erhvervsbiler også muligt at se Ivecos nye entreprenørmodel X-Way 480, som stod ved siden af den nye eksporttrækker, S-Way, samt seneste udgave af Daily Hi-Matic.

En nyere udgave er netop vist i Italien – men nåede ikke med. Det var også tilfældet med den nye generation af DAF lastbiler – XF, XG og XG+, som kan ses i Herning. De første demo-biler er klar i uge 40 – og de første kunder får deres biler ugen efter.

I stedet for sås hos Nyscan bl.a. den specialbyggede LF-model, der er 2,1 meter bred i stedet for 2,3 meter – ekspert i at komme ind i gårde. SCT kalder deres udgave for ”Port-luskeren.”

I den  lette genre

I den lettere genre udstillede Ford Andersen Biler deres seneste Ranger pick-up modeller og deres Transit plug-in-hybrid varebil.

Der var også forhandlere af trailere og kraner – samt finansiering, uddannelse, dæk og olieselskaber.

Transport Øst bliver arrangeret af Danske Transport Medier.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk