Japanske Subaru er kendt for biler, der er bygget af ingeniører – og ikke af marketingfolk, som Subaru selv siger.

Det er måske lidt dyre biler, men ikke totaløkonomisk – for de har ord for aldrig at gå i stykker. Det viser tyske tilfredsheds-undersøgelser i hvert fald.

De har prøvet meget – bl.a. været suveræne i rally. Både traditionelle rallies med deres Lancer EVO modeller – og i Dakar- og andre udholdenheds rallies med deres Pajero.

Boxer diesel

Både rallybiler og andre Subaru modeller er kendt for firehjulstræk og dermed godt vejgreb under alle situationer.

Fabrikken arbejder med boxer-motorer, som Porsche jo også er kendt for – og udviklede bl.a. den først kendte boxer-diesel.

Men diesel er jo ikke populært længere – så den er desværre ikke længere i programmet.

Handler om el

Nu skal der være elbiler på programmet – men det tager tid at udvikle og er dyrt. Så man gik sammen med sine venner fra Toyota, som de har bygget sportsvogn sammen med tidligere.

Så nu er man godt på vej til at præsentere en ny batteri elektrisk SUV, som man udvikler i fællesskab med Toyota Motor Corporation.

Den er bygget på e-Subaru Global Platform – dedikeret til et hel-elektrisk køretøj, som allerede er navngivet Solterra.

Klar midt i 2022

Bilen er planlagt til salg på markederne inklusive Japan, USA, Canada, Europa og Kina inden midten af 2022.

E-Subaru Global-platformen, som er blevet udviklet i fællesskab af Subaru og Toyota, gør det muligt at udrulle flere forskellige typer elbiler effektivt, ved at kombinere flere moduler og komponenter såsom front, center og bagende på et køretøj.

Subaru specialiteter

Mens de to virksomheder har samlet deres viden for at skabe en helt ny platform, har Subaru tilstræbt også at realisere den passive sikkerhed og køretøjsstabilitet, som Subaru er kendt for, i de nye elektriske platform.

Ikke kun platformen under Solterra er blevet udviklet i fællesskab af Subaru og Toyota – det gælder også et bredt samarbejde, der inkluderer produktplanlægning, design og ydeevne evaluering.

4×4 og el

I denne udvikling kombinerer de to virksomheder deres respektive styrker – nemlig Subarus firehjulstræk-teknologi og Toyotas elektrificerings-teknologi til køretøjer (Toyota er dog også kendt for sine terrængående 4×4 køretøjer.)

Navnet Solterra blev skabt ved at kombinere ordet “SOL” og “TERRA”, de latinske ord for henholdsvis “Solen” og “Jorden”.

Subaru navngav bilen for at værdsætte moder-natur og yderligere fremme formen for sameksistens, som fabrikkens udtrykker det. Solterra slutter sig til fabrrikkens SUV’er Ascent, Outback, Forester og XV.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk