Én af de mest populære distributions-lastbiler på markedet er Mercedes-Benz Atego, som vi her har prøvet i 12-tons udgave med klassisk box-opbygning.

Atego er den typiske allround lastbil indenfor distribution i og omkring bymiljøer, og den har opnået 25 pct. markedsandel af mindre lastbiler i hele landet. For selve 12 tons modellen udgør testbilen 4,7 pct.

“Atego modellen fra Mercedes-Benz Trucks er den mest solgte lastbil fra Mercedes-Benz CPH, afdelingen for tunge Daimler køretøjer i afdelingen i Greve,” siger salgschef for lastbiler i afdelingen på Københavns Vestegn, Klaus Klyver.

Første Atego i 1998

Atego som lastbilsmodel kom på markedet første gang i 1998 – og der har været tre udgaver undervejs til i dag.

I fjor blev der solgt 161 Atego mellem 10- og 15 tons herhjemme. Heraf de 120 som distributionsbiler. Tallet indbefatter også salg af biler til storkunder så som Falck – men de fleste af bilerne sælges mindre distributionsvognmænd, som her får sig en robust og rummelig lastbil.

Andre af importørens afdelinger for lastbiler har typisk de større Actros udgaver som bestsellere – eksempelvis som trækkere til eksportkørsel. Kikker man på afdelingen i Aarhus, er Atego ikke blandt bestsellerne.

5,7 tons nyttelast

Vi har prøvet Atego 1223  i 11,9 tons udgave med ClassicSpace S førerhus – opbygget med 18 pallers box-kasse med 5,7 tons nyttelast samt BÄR 2 tons læssebagsmæk med radiostyring.

Der er en del konkurrenter på markedet, som matcher denne nyttelast, og vælger man ”in door” den mindre Fuso Canter kan man opnå større måske 1.000 kg. mere nyttelast – men så får man ikke samme komfort og plads i førerhuset.

Man skal huske, at der ikke betales vejbenyttelsesafgift på lastbiler under 12 tons – derfor vejer ”vores” Atego også 11,9 tons.

Erstatter tre varebiler

Der tales så meget om, at lastbiler skal erstattes af mindre varebiler for miljøets skyld – men det ville f.eks. kræve tre af Mercedes’ Sprinter varebiler, og de ville fylde mere end en enkelt af 12 tons bilerne – og samlet også forurene mere. Og komforten er i hvert fald god i en Atego.

Man ser også, at mange vælger elektriske varebiler og elektriske lastbiler, som er fine til mange opgaver – men nyttelasten er ikke den samme på grund af de tunge batterier. El-køretøjer er også bundet til meget lokalkørsel, hvor en 12 tons Atego kommer vidt omkring.

Fint kraftoverskud

Teknisk er der tale om en 4-cylindret 5,1 liters Bluetech6 OM934 motor med 231 hk og 900 Nm plus 6-trins Power Shift 3 automat-gearkasse med helt bløde skift mellem gearene. Her kan man vælge power og economy – i power med mulighed for kickdown funktion. Max fart mulig i economy er 85 km/t – ved power 89,8 km/l.

Der var fint med overskudskraft, da vi prøvede Atego’en i omegnen af Greve og Roskilde. Vi skal i den forbindelse også nævne motorbremsen, som reducerer sliddet på bremserne.

Den er også meget komfortabel med sin luftaffjedring på bagakslen og parabelfjedre foran.

God komfort inden døre

Som distributionsbil med det korte standard førerhus er der en ret lav indstigning med ét trin – og god plads inden døre med en bredde indvendigt på 2.000 mm – ligesom der er god oversigt over den klassiske instrumentering.

Vi skal nævne luftaffjedret førersæde med fin støtte – og massagefunktion – og rattet, der er multijusterbart med henholdsvis otte betjeningstaster på højre og venstre side af rattet. Herfra kan bl.a. besvares telefonopkald. Dertil kombi-instrument med mange funktioner og overblik over vigtige informationer.

God aflæggeplads

Der er også god aflæggeplads – både i rum over forruden, i åbne bokse – og i midterboksen over motortunnelen. Der er også en aflæggeflade mellem sæderne og over instrumentbrættet. Man kan også få dobbelt passagersæde, hvis det er nødvendigt. Klimaanlæg og tagluge er standard.

Vi skal også nævne sikkerhedsudstyr som bakkamera, som er nærmest nødvendigt til distributionsopgaver, samt regnsensor og kørelysautomatik. Bilen havde fartpilot – men ikke adaptiv fartpilot. Der er også Active Brake Assist og sporassistent.

Atego fås også med 6-cylindret teknik.

Skræddersyet til kunden

Bilen kan tilbydes med komplet servicekontrakt – skræddersyet til kundens kørselsmønster og ønskede periode, som sikrer faste totalomkostninger.

Prisen for den testede lastbil, der var færdig opbygget, klargjort, synet, indregistreret og leveret, er 599.000 kroner eksklusiv moms. Der er mange muligheder for finansiering – Mercedes-Benz CPH foreslår finansiering over 72 måneder med 60.000 kroner i udbetaling.

Mercedes-Bens lastbiler har altid været kendt for lave totalomkostninger – og ikke mindst høj gensalgsværdi.

Faktaboks Mercedes-Benz Atego 1223 LnR 12t:
Motor: OM934 R4.
Miljø: Euro VI-D.
Behandling: SCR og EGR/Ad Blue.
Slagvolumen: 5,1 liter.
Ydelse: 231 hk v. 2.200 omdr.
Moment: 900 Nm mellem 1.200-1.600 omdr.
Gearkasse: Powershift 3 aut.
Akselafstand: 4.820 mm.
Førerhus: ClassicSpace S dagførerhus.
Bredde førerhus udvendigt/indvendigt: 2.295/2.000 mm.
Udvendig længde: 1.650 mm.
Ståhøjde foran sæderne: 1.510 mm.
Motortunnel højde: 320 mm.
Bremser: Skiver for og bag. esc. ABS. ASR. Motorbremse. Hill start.
Affjedring: Parabol for/luft bag.
Aksler: 4,4 tons for/8,5 tons bag.
Totalvægt: 11,9 tons.
Brændstoftank: 180 liter.
Dæk: 245/70R 17,5.
Pris: 599.000 kr. ekskl. moms.

Opbygning:
Junge 18 paller box-opbygning.
Nyttelast: 5,7 tons.
Materiale: Krysfinér m. glasfiverarmeret polyester.
Indvendige mål: 7.280 x 2.500 x 2.500 mm.
Læssebagsmæk: BÄR 2 tons med fjernbetjening.
Surring: To rækker indvendigt i hver side af box.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk