MAN Trucks har i seneste udgave af modelrækken foretaget en hel del opdateringer – plus introduceret kamerasystemet ”OptiView,” hvor spejlene er erstattet af en kameraløsninger med monitors på A-stolperne i kabinen.

I førersiden er monitorerne på 12 tommer – i passagersiden 15 tommer for at udligne afstanden fra fører til højre A-stolpe.

Kameraløsninger i stedet for sidespejle er ved at holde deres indtog i lastbilsbranchen – senest MAN Trucks, der tilbyder det til alle deres modeller – som ekstraudstyr.

Bedre synsfelt

Bortfald af sidespejlene øger det direkte synsfelt. Samtidig er den blinde vinkel i fører- og passagersiden blevet mindre.

I monitorernes display er der gule afstandsstreger, der angiver dels hvor traileren slutter og streger, som indikerer, hvor meget afstand, der skal være til de bagfrakommende, før man overhaler og trækker ind igen.

Justere stregerne

Vi opdagede også, at bilen ved kørsel med adaptiv fartpilot selv trækker lidt ud, hvis man passerer en parkeringsplads med en parkeret lastbil tæt på vejen. Kører man med bredt læs, kan man også justere de lodrette streger på display’et, så bredden passer.

Det oplevede vi, da vi prøvede det nye OptiView kamera-system på en tur på Køge Bugt motorvejen og omliggende landeveje – og det er tydeligt, at MAN har forstået at skabe en god opløsning i monitorernes display, så trafikanterne her fremstår helt skarpe.

Via et såkaldt dørstyre-modul kan man indstille monitoren, så der kommer en øget vidvinkel, så man kan se mere i displayet, der har HD kvalitet.

Frontmonteret kamera

MAN-systemet har et ekstra kamera i fronten (som kendes fra DAF’s nye kamerasystem).

Der er derfor nu fem kameraer til rådighed – fire i taghøjde med to kameraer på hver side af førerhuset og det i fronten, så man kan se rundt om førerhuset i monitorerne.

Ved hastighed under og op til 15 km/t vises frontspejlet i det 12,5 tommer store MAN mediasystem i instrumentbordet.

Kameraarme vipper ind

Kameraerne sidder på tynde arme, som kan vippes ind – og selv klapper ind, hvis man f.eks. rammer et træ.
De to billedskærme med høj opløsning i førerhuset tilpasser sig automatisk til den omgivende lysstyrke, så kamerabilledet altid er tydeligt.

Ved brug af de udvendige kameraer øges synsfeltet for chaufføren, når der kigges ud af sideruderne. Lovbestemte synsfelter vises på bilens displays.

Tilpasse zoom-vinkel

Derudover kan man få en tilpasset zoom- eller vidvinkelvisning til visse køresituationer som f.eks. ved kørsel i sving eller ved rangering, så chaufføren får den bedst mulige hjælp.

Vores test var især møntet på det nye OptiView system, men der er også foretaget yderligere opdateringer på de nye modeller i forhold til de første udgaver af MAN’s nye generation af lastbiler.

Forbedret økonomi

Den nye generation sikrede i 2019 en forbedret brændstoføkonomi er på seks procent – i 2022 årgangen betyder software-forbedringerne desuden ekstra besparelse og motorerne opfylder nyeste euro 6e standard. Alene kameraerne forbedrer økonomien 0,2pct.

Én af nyhederne er forbedret drejningsmoment (Dynamic Torch Control), som sikrer 2,4 pct. besparelse. I tomgang kører motoren med 550 omdrejninger i stedet for 600 omdrejninger.

Forbedret Cruise Assist

MAN Cruise Assist er forbedret, så det nu virker fra 0-90 km/t mod før op til 50 km/t i forbindelse med køkørsel (Traffic Jam Assist). Nu starten lastbilen også op igen, når køen opløses – og den holder også sin bane.

Testbilen var udstyret med Turn Assist, som via en kombination af advarsel med gult lys i højre display og i værste fald lyd, gør føreren opmærksom på cyklister og fodgængere på køretøjets højre side.

Systemet kan udbygges med et assistentsystem med det mundrette navn ”Lane Change Collision Prevention Assist” eller bare LCCPA som i forbindelse med vognbaneskift advarer føreren imod bagfra kommende færdsel og om nødvendigt holder køretøjet i vognbanen for at undgå kollision.

”Over The Air”

Det bedste er også, at opdateringer langt hen ad vejen foregår elektronisk – ”Over the Air” – kaldet OTA. Det gælder dels sprog og navigation – og dels gearkasseprogrammer så som Performance/Efficient Plus – og Tanker/Offroad beregnet til f.eks. tankvogne og terrænkørsel.

Ekstra programmer kan også købes on line via MAN Now – kun for en begrænset periode, hvis dette ønskes.
De første brændstof-optimerede modeller kunne ikke påmonteres en udvendig solskærm – det kan de nye udgaver via en særlig aerodynamisk solskærm.

Ved hvileperiode kan man nu glæde sig over mørklægningsgardiner – og er man til ekstra luksus, er der nu MAN’s løve-logo i lædersæderne.

Truck Performance Tour

MAN i Danmark er netop nu i gang med deres Truck Performance Tour, som fortsætter frem til september – dels med besøg hos forhandlere og dels med besøg hos kunder. Hos forhandlerne er der også tændt op i grill’en.

På turen er det topmodellen TGX 18.510, der vises frem i 6×2 udgave. Der er ikke læs på traileren, så der er rigtig meget overskudskraft i motoren. Køretøjet er opbygget hos MAN i Padborg.

Fakta OptiView:
MAN OptiView kan generere tre forskellige kameravisninger, så der hele tiden er sørget for en optimal, visuel indstilling for chaufføren.

Skiftet mellem displayvisningerne i kabinen styres automatisk afhængigt af køreretning, hastighed og styrevinkel, men de kan som nævnt også indstilles manuelt via dørstyremodulet i fører- og passagersiden.

De områder, der er synlige ved standardvisningen, svarer til synsfeltet ved brug af konventionelle spejle.
En lodret og en vandret skillelinje opdeler displayvisningen i fire symmetriske kvadranter. I disse kvadranter vises synsfelterne fra det udvendige bakspejl, vidvinkel- og nærzonespejlet.

Kamerabillederne sammenføjes digitalt til en kontinuerlig præsentation, så områderne ved siden af og bag køretøjet kan registreres hurtigt og sikkert.

Med zoomvisningen er det på den måde muligt at se genstande tidligere, der er længere væk som f.eks. køretøjer, der nærmer sig i vognbanerne ved siden af ens egen lastbil.

Til det formål vises et tydeligt forstørret billedudsnit for det udvendige bakspejl i kvadranten.

Zoomvisningen starter automatisk ved en hastighed over 60 km/t – ellers manuelt indstillet fra 50 km/t, og den kan også aktiveres manuelt f.eks. ved bakning.

Ved denne visning kan man kun se vidvinkelområdet på billedskærmen, så området omkring køretøjet vises uden blinde vinkler.

Chaufføren kan vælge mellem to funktioner: Med “by-automatikken” aktiveres vidvinkelvisningen automatisk op til en hastighed på 45 km/t – og ved “sving-automatikken” aktiveres visningen op til en hastighed på 50 km/t, når blinklyset bruges, eller der opstår en bestemt vinkel mellem køretøjet og sættevognen.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk