(GÖTEBORG)

Volvo Trucks nye krybegear virker så overbevisende, når man kører af sted med en tungtransport på 80 tons, at man glemmer vægten.

Vi har været i Göteborg for at deltage i Volvo Trucks ”Driving Impression”  for at prøve nyhederne fra den svenske koncern, når det drejer sig om anlægskørsel og specielle applikationer til bl.a.  special- og tungtransport.

Volvo Trucks havde til arrangementet lånt en del entreprenør-maskiner af søsterselskabet Volvo Contruction Equipment – og sat nogle af dem på en maskintrailer. Fuldt lastede.

12 procent stigning
Vi stoppede – i forbindelse med testen af krybegearet – på vej op ad en 12 pct. stigning, og med krybegearet kom vi hurtigt i gang igen. På vej ned med 16 pct. fald stoppede vi også, og her kunne systemet sikre en lige så rolig bakkemanøvre, Kombinér med Cruise Control, og bilen klarer op gaven selv uden at man skal tænke på pedalerne. Så er det bare rat og spejle, man skal koncentrere sig om.

Ned ad bakke har man også glæde af bilens VEB+ motorbremse, så bilen hele tiden holder en lav fart.

Det høje udvekslingsforhold fremad er på 32:1 i den laveste krybegearsfunktion kan lade sig gøre gennem et ekstra sæt reduktionstandhjul i forhold til en almindelig I-Shift gearkasse. I bakgearet er udvekslingen 37:1. I næstlaveste krybegear er udvekslingen på 19:1. Hastigheden er fra to km/t til 0,5 km/t.

Forstærkninger
Med krybegear får man en 12 cm længere gearkasse, og så er alle vitale dele udført i højstyrkematerialer, så de kan holde til den voldsomme påvirkning. Også kardanakslen er forstærket. Bedst ved det hele er, at den rolige kørsel også sikrer lavere brændstofforbrug.

Vi prøvede både krybegearet i en FM 16 med 750 hk og 8×4 kombination og en FH 16 med 550 hk og 10×4 kombination samt i en FMX udgave med 500 hk og 8×4 kombination. Det foregik i samme terræn med voldsomme stigninger. Krybegearet kan fås i kombination med 13- og 16 liters gearkasser.

80 tons er selvfølgelig ingenting i forhold til testen, som Volvo Truck gennemførte på havnen i Göteborg, hvor der blev sat i gang med en samlet vægt på 325 tons, men det var jo også et plant område. For Volvo Trucks var det største problem ved testen at finde så meget ballast i form af containere. Indholdet var lettere – det var Volvo-reservedele, fortalte Fredrik Klevenfeldt, Volvo Trucks nye kommunikationschef.

40 feltbiler
Volvo har haft 40 feltbiler i gang med at teste de nye krybegear, og mange af dem har kørt 250.000 kilometer.

Før skulle man op i høje omdrejninger og arbejde manuelt med Volvos I-shift gearkasse for at komme i gang på en stigning med et tungt køretøj – det sled især på motor og kobling. Med Volvos nye I-Shift med krybegear går det hele udramatisk ved lave omdrejninger.

Spændende i forbindelse med I-Shifts udvikling er bl.a., at kun 17 pct. af solgte Volvo lastbiler i 2002 havde I-Shift. I dag drejer det sig om 92 pct. Selv i USA er andel oppe på 88 pct.

Historien om I-Shift
Hele historien med I-Shift begyndte i 1991 med robotiseret Geartronic gearkasse. I 1999 kom Geartronic 2, og I-Shift B blev introduceret i 2002 til 44 tons/2.400 Nm. I 2005 kom I-Shift C til 60 tons/3.100 Nm. I Shift D for 13-liter Euro 5 teknik kom i 2009 til 2.600 Nm. I-Shift D kom i 2013 i forbindelse med Euro 6.

Testen i Göteborg var delt op i to testforløb – foruden testen af tunge køretøjer på asfalt med mange stigninger, var andet forløb test af Volvos anlægsbiler i Volvos eget of road område.

Automatic Traction Control
Her fik vi ud over et gensyn med krybegearsfunktionen også set nærmere på biler med Automatic Traction Control, hvor der også føres trækkraft til forhjulene. Det betyder, at lastbilen lettere forcerer uvejsomt terræn.

Systemet går i indgreb, når baghjulene mister vejgreb, hvor der så føres trækkraft til forhjulene. Man kan også vælge en bil med permanent træk på alle hjul, men det betyder øget brændstofforbrug. Systemet er standard på alle Volvo FMX lastbiler med 4×4, 6×6 og 8×6. Det kan også gøres manuelt.

Øget akseltryk
Nyt for Volvo anlægsbiler er også en forøgelse af akseltrykket i biler med dobbelte foraksler med teknisk kapacitet fra 18- til 20 tons. Det giver bl.a. øget mulighed for montering af større kraner.

På en lastvogn med fire aksler og en bruttovægt på 32 ton vil der nu være større fleksibilitet i forhold til, hvor en last kan placeres, f.eks. grus på en lastvogn med tippelad. Det betyder, at man hurtigere når op på den maksimale last ved læsning, og at man kan være sikker på at overholde vægtbegrænsningerne.

Den højere lastkapacitet over forakslerne giver også mulighed for et større udvalg af krankonfigurationer og for en betydelig vægt på forakslerne.

Andre specialiteter
Vi har tidligere prøvet Volvos nye Tandem aksel løft – det fik vi så stiftet bekendtskab med igen, men med den hævbare aksel handler det mest om at spare på dæk og brændstof, når man kører uden læs.

Volvo Dynamic Steering har vi tidligere beskrevet, men nyt er at man nu kan få det til biler med dobbelte foraksler. Det dynamiske styretøj er en stor behagelighed ved kørsel på ujævnt terræn, hvor eksempelvis huller i underlaget ikke slår og gennem rattet.

På mange markeder er der en tendens hen imod vogntogsvægte på mellem 50 og 76 ton. For at opfylde behovet for tungere anvendelsesmuligheder både på motorvej og til anlægsarbejde lancerer Volvo Trucks fabriksbyggede kombinationer med fem aksler.

Større nyttelast
De to foraksler tillader en maksimal last på op til 20 ton, og de tre bagaksler kan klare op til 36 ton, hvilket både giver en større nyttelast og en højere grad af fleksibilitet. Denne løsning er også velegnet til betonkanoner og store kran-lastvogne, der har brug for en ensartet akseltrykfordeling.

Den nye mulighed for at kombinere en luftaffjedret bagaksel med en trækkende foraksel giver en ultimativ komfort, selv i lastvogne med firehjulstræk. Hvor bladaffjedring generelt er dimensioneret til de tungeste vægte, er luftaffjedring fleksibel og justerer sig til lastvægten.

Det giver en mere jævn kørsel og mindre slitage af lastvogn, chauffør og veje. Takket være de færre vibrationer – især når lastvognen kører uden last – kan man holde en højere gennemsnitshastighed på de ujævne veje på byggepladsen. I tillæg til den øgede komfort får man med Volvo Trucks’ luftaffjedring også en frihøjde på mindst 300 mm.

Leave A Reply