Renault Trucks er kommet til Danmark i den mere hard core Construction-model ”C”, som allerede er ved at få fat i markedet. Vi har været i grusgrav med bilen.

Det er et godt tilbud, hvis du har hang til kørsel i grusgrave eller i andet besværlig terræn – Renault nye Construction serie, som først nu er ved at kunne ses i landskabet.

Bilerne blev vist første gang for et par år siden på forrige Herning-messe – men nu er kunderne ved at få øjnene op for den barske franskmand.

Show for entreprenører

Bilen har i efteråret været på turné i ”Åben Grusgrav” arrangementet, som en række af landets Volvo Truck forhandlere sammen med bl.a. Volvo Entreprenørmaskiner (Volvo Construction Equipment Danmark) og en række underleverandører og uddannelsesorganisationer. Det foregik i år tre steder – i Jylland, på Fyn og på Sjælland.

Vi fik mulighed for at få en køretur rundt i den store NCC grusgrav i Reerslev mellem Tune og Hedehusene – som indenfor et par år vil ligge hen som rekreativt område lige som naboområdet også gør i dag.

Men – forleden stod det i entreprenørmaskiner og lastbilers tegn. Men masser af aktivitet med dumpere og gummihjulslæssere samt nyeste entreprenørlastbiler fra Renault og Volvo.

35 tons totalvægt

For første gang fik vi så mulighed for at prøve den største af de to deltagende Renault C modeller – med 520 hk. Som co-driver havde vi chef for Renaults erhvervsbiler i Volvo Truck Center i Taastrup, Claus Rieland, som guidede os rundt i grusgravens kringelkroge – med tilhørende bakker.

35 tons var bilens totalvægt – og udfordringen var, at vi på den største stigning stoppede køretøjet. Hill holder’en holdt bilen et par sekunder. Nok, til at flytte foden fra bremsepedal til speeder – uden at skabe dramatik.

Bilen havde ingen problemer med at komme i gang igen og trække op over bakken til de næste udfordringer i det smattede terræn, der betyder, at et rengøringshold skulle på arbejde med at gøre testbilerne rene igen.

Design som T-serien

C-modellerne har samme førerhusudformning som T-serie eksportbilerne – og det vil sige et meget veldisponeret instrumentbræt.

Testbilen havde tillige 4-punkts ophængt luftaffjering kabine, luftaffjedret komfort sæde med to armlæn, komfort klimaanlæg, læderrat, oliefyr og Roadpad+ med navigation, DAB+ radio – og forberedt for kamera.

Det fine sæde gav en komfortabel oplevelse, som var glad for i det ganske ujævne terræn med mange vandhuller. Resten klarede bilens affjedring med parabel fjedre for og luftaffjedring bag.

Stort forarbejde

Der er solgt en række C-modeller i forskellige applikationer. Vi kørte i en 8×4 tridemtag langchassis med Optidriver 12 trins automatgear. Den havde også Optibrake motorbremse, som vi så fik glæde af ned ad bakkerne. Bilen havde kroghejs fra SAWO Multilift og en container fyldt med grus.

Udfordringen for Renault er dels, at deres Construction model er relativt ny på markedet – hvor Volvo i generationer har været kendt for deres entreprenørbiler.

Det kræver et stort forarbejde for sælgerne hos Renault med opsøgende salgsarbejde, som måske er mindre nødvendigt for en Volvo sælger.

To betonkanoner

”Vi har senest leveret på Renault C-serie biler, opbygget som betonkanoner – men fra vi får en ordre, går der jo typisk et halvt til et helt år, før bilen er opbygget færdigt – med levering fra fabrik, opbygning samt montering,” siger Claus Rieland.

Han leder hele tiden efter gode sælgere til Renault-bilerne – og gerne personer, der ikke lige er sælgere, men eksperter så som mekanikere, entreprenører, opbyggere og børn af vognmænd.

Han så også gerne, at kvinder søgte disse job – der er ingen kvindelige lastbilssælgere, mente Rieland.

Faktaboks Renault C:
Motor: 6 cyl diesel.
Slagvolumen: 13 liter.
Ydelse: 520 hk.
Drejningsmoment 2.550 Nm v. 1.000-1.430 omdrejninger
Miljø: Euro 6d.
Akselkonfiguration: 8×4 tridem.
Akselafstand: 3.900 mm.
Gearkasse: Optidriver 12 trin.
Motorbremse: Optibrake+
Affjedring: Parabel for/luft bag.
Opbygning: SAWO Multilift kroghejs.