Renault personbiler er langt med elektrificerede køretøjer – og har endda brintteknik i huset, men brintflasker fylder godt, så indtil videre er det el og plug-in hybrid teknik, der dominerer den franske producent.

Renault er med sin populære Captur model blandt de første med en plug in teknik i den populære B-SUV klasse – og det betyder jo lidt gunstigere beskatning end hybridbiler uden ”plug-and-play.”

Vi har prøvet den første version af bilen med udstyrspakken Intense, som byder på en masse udstyr – men pudsigt nok må man til lommerne for at få adaptiv fartpilot og Blind Spot blindvinkel-informations system. Det er ellers småpenge, det drejer sig om. Men selv vores testbil havde ikke denne udstyrspakke til ca. 5.000 kr.

Masser af udstyr

Udstyret i den testede udgave omfatter bl.a. vipbare sidespejle, tagræling, to usb-stik, klimaanlæg, p-assistent, nøglefri start, midterboks med låg/armlæn, 18 tommer alufælge (testbil), sædevarne – og så var der teknikpakke med Bose lydanlæg og digital instrumentering (ekstra).

Sikkerhedsudstyret omfatter bl.a. bakkamera, skiltegenkendelse, regnsensor og aktiv nødbremse. Bilen havde ekstra navigation.

Vi havde lidt svært ved at dosere varmen i kabinen, men støjniveauet er ret lavt – og det er lykkedes Renault at udvikle plast, der virker blød.

Klar som Van

I sig selv koster bilen eksklusiv moms som varebil 195.444 kroner, hvor bilen på hvide plader koster 262.000 kroner. En rimelig pris for en rummelig Van med moderne teknik.

Vi fandt os hurtigt til rette i bilen, om end der ikke er trinløs indstilling af sæderyggen (med rulle), og jeg manglede lidt ryg- og lændestøtte på langture – men i det daglige er komforten god bag rattet (i læder med varme).

Langtur til Gedser

En langtur var en dagsmarch fra hovedstaden til landets sydligste punkt – Gedser Odde – hvor forsøget på at forsinke el-kørslen, så vi kunne køre med el i byerne, blev en udfordring.

Vi kørte stort set først på motorvej på hjemturen – undtaget Farø broen – så der var mange småbyer på vejen til at tære på den cirka 50 km rækkevidde på ren el (I by faktisk 65 km). Men faktisk slår bilen ofte over til el – uden at man beder om det.

3D-instrumentering

Det er klart, at bilen er mest økonomisk i hybrid-mode og el (Pure) – og ikke, hvis man vælger benzinmotoren (E-Save) – via My sense knappen). Man kan dog opdage det, for 3D instrumenteringen skifter udseende ved skift fra f.eks. Sport til Pure.

Selv i Sport kan man se, at der bruges af strømmen. Der er tre små figurer, der symboliserer benzinmotor, elmotor og hjul.

Testbilen har standard en 7-tommer skærm, hvor man kan følge bilens ve og vel – og man kan opgradere til 10,2 tommer. Bilen har Easy Link multimedia system.

Ingen racer i sig selv

Præstationerne var måske afdæmpede, men vil man have mere power, må man vælge benzinudgaven med 155 hk.

Batteriet vejer jo flere hundrede kilo – og det betyder en del. Det betyder samtidig en lidt hård affjedring på ujævn vej.  Mervægten i forhold til rent benzindrevne biler er ca. 300 kg.

Men i Captur plug in hybrid er der fokus på den grønne bil – og med elmotoren får man faktisk en rimelig acceleration ved start

Nyudviklet teknik

Teknikken er været undervejs en del år – og man har hentet hjælp fra både Formel E elbils race og den ægte vare – Formel 1.

Der er tale om en nyudviklet 1,6-liters motor med 160 hk – særligt udviklet til hybridteknologien.

Man har så opfundet et Smart Multimode automatgear, som også er en nyudvikling – og som modsat mange CVT trinløse gearkasser er virker meget komfortable at køre med.

To elmotorer

Helt specielt er der ingen kobling. Gearskift sker elektrisk – via en beregning for det optimale gearskift, så tandhjulene ikke overhales. Teknikken er hentet i racerbilerne.

Elmotorene er på 67- og 31 hk. Den ene motor sørger for trækkraft til hjulene – den anden elmotor smidiggør samarbejdet med gearkassen.

Mest økonomisk med el

Elmotorerne sørger også for at starte benzinmotoren til opladning af batteriet – når man ikke bruger opladeren derhjemme eller i firmaet (Wall box) eller offentlige ladestandere. Men det bør man gøre, når det er muligt – for så kører bilen mest økonomisk.

Man kan jo ofte nøjes med el i hverdagen – men om man når de 66,6 km/l, som der loves, er vist optimistisk.

Op og ned i omdrejninger

Arbejdet med at lade op betyder, at omdrejningstallet går op af sig selv – og det kan virke underligt. Batteripakken 9,8 kWh. Batterierne er placeret i bunden af bilerne. Tyngden betyder, at bilen ikke krænger så meget i hurtige sving. Der arbejdes med et 400 V system – der også bruges i elbiler.

Vi skal også nævne højspændings starter og generator, B gear med regenerativ opbremsning og EV-knap, når man vil køre ren elkørsel.

Man kan køre op til 135 km/t på ren strøm. Opladning tager tre-fem timer ifølge Renault.

Trailervægt er 750 kg.

Er man til trailer, så er vægten 750 kg – man mange hybridbiler må slet ikke trække en trailer. Man kan få en ren benzin Captur, der må trække af sted med 1.500 kg.

Renault anvender en kunstig advarselslys, som minder om en turbine, i deres el-biler – og den samme lyd er også i de to plug-in biler.

Lyden kan virke anstrengende, men faktisk er der er snarligt EU-krav om, at disse biler kan anvende en advarselslyd – fordi bilerne ikke siger så meget. Over 30 km/t forsvinder den dog.

Faktaboks Renault Captur E-tense Plug In hybrid Intense:
Motor: 4 cyl. Benzin.
Miljø: Euro 6d.
Slagvolumen: 1.590 ccm.
Benzinmotor: 92 hk.
Moment: 144 Nm. V. 3.200 omdr.
Elmotorer: 67- og 31 hk.
Systemeffekt: 160 hk.
Batteripakke: 9,8 kWh.
Forbrugssnit WLTP: 66,6 km/l.
CO2 udslip: 33g/km.
El-forbrug: 183 Wh/km
Topfart: 173 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,1 sek.
Totalvægt: 2.060 kg.
Køreklar vægt: 1.689 kg.
Max. lasteevne: 371 kg.
Trailervægt: 750 kg.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Læssehøjde: 790 mm.
Varerum: ca. 1.300 liter.
Mål varerum: 1.430 x 1.220 x 740 mm.
Bredde mellem hjulkasser: 1.020 mm.
Bagdøre: 730 x 1.030 mm.
Sidedøre: 630 x 430 mm.
Dæk: Bridgestone Blizzak LM 005 215/55 R18.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms: 185.444 kr.
Pris hvide plader: 261.990 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk