Renegade er den mindste Jeep, man kan købe – og hvor man tidligere tænkte diesel og masser af moment til at klare et udfordrende terræn, så er miljøet nu i højsædet.

Jeep har nemlig valgt at satse på en plug-in hybrid udgave, som har en lille 1,3 liters 130 hk benzinmotor (med dog med fire cylindre) til at klare forhjulene og en 60 hk elmotor til at klare baghjulene – uden nogen forbindelse mellem for og bag.

Men det betyder, at man sammenlagt får en lille firehjulstrækker – kaldet 4xe.  Bilen produceres dog fortsat med benzin- og dieselmotor. En 1,6 liters diesel koster næsten som den testede udgave.

Kompromiser

Bilen er dog blevet til på baggrund af kompromiser – for dels kan man på grund af batteripakkens placering kun tanke 25 liter – og for det andet er rækkevidden på ren el kun omkring 50 km.

Vi kørte fra København til Grenå via Mols Linien – og måtte tanke inden vi vendte hjemad. Til gengæld klarede den udfordringerne i et snedækket Mols Bjerge til fuld tilfredshed – med pæne stigninger.

Så det er jo sådan et sted, man skal bo, når man køber en sådan bil – eller andre Alpe-lignende områder. Så er man terrængående og miljørigtig – og der er faktisk 18,6 cm frihøjde.

Flere køreindstillinger

Man kan ydermere vælge flere køreindstillinger alt efter underlag: auto, sport, sne, sand og mudder. Man kan også gå i 4 low reduktionsgear og vælg ”Lock” – og hill descend klarer nedkørslen på bakkerne.

Bor man i en storby, kan man bruge bilen som elektrisk pendlerbil – og vække opsigt med det kantede og frække design. På landet kan man forcere vandløb og pløre – men langturene er besværlige, fordi man skal tanke så tit.

Vælg køre-indstilling

Man kan vælge imellem el- og hybridkørsel samt e-save knappen. Sidstnævnte kører på den 130 hk benzinmotor og samler strøm op – og slå max. regenerering af strøm til eller fra – men så er bilen ret tørstig.

Bilen giver bedst mening ved at køre el og hybrid – hvor man måske ikke kommer op på de lovede 47 km/l – men derop ad.

Det kræver dog, at man lader op jævnligt/dagligt alt efter behov. Med 7,4 kW skulle det tage et par timer – med mormorlader skal man lade over natten.

Ganske hurtig i afsættet

Sammen med elmotoren får man en systemeffekt på 190 hk og 270 Nm – så bilen er faktisk meget hurtig. Den når 100 km/t på kun 7,5 sekund – og især i startfasen er den lynhurtig som alle elbiler – med et moment fra 0 km/t.

Bilen er meget letkørt med sin 6-trins automatgearkasse. Men accelererer man hårdt, så farer omdrejningstallet vildt op med et hyl. Gearkassen virker også hakkende ved start – og den støjer en del i marchfart.

Van-modeller på stand-by

Jeep i Danmark har solgt en del Renegade som Van – men har dog ikke prissat Renegade endnu. Efter sigende på grund af de nye WLTP regler fra årsskiftet.

Men hvor den prøvede Limited udgave koster ca. 270.000 kroner, så vil man kunne slippe med cirka 170.000 kroner eksklusiv moms som Van.

Praktisk som Van

Den er praktisk med sit meget firkantede design, der giver et varerum på ca. 1.300 liter – og den særprægede bil ville være en god reklamesøjle. Samtidig er det en SUV – så man sidder højt og har en let ind- og udstigning.

Der er rum under gulvet i varerummet – men ingen fastgørelseskroge – og læssehøjden målte vi til 78 cm. Der er dog handskerumslås. Trailervægten er 1.150 kg – 300 kg mindre end modellen uden plug in.

Masser af udstyr

Kabinen er velindrettet – og vi kan bl.a. nævne to zone klimaanlæg, læderrat og sæder med varme, kraftige fartgreb (som altid i en Jeep), bakkamera, midterboks med låg/armlæn, justerbar lændestøtte og højde i sædet (med ikke trinløs rygindstilling med rulle) og både 12 volt stik og usb stik. Navigation er ekstraudstyr.

Der er dog begrænset aflæggeplads, solkærmene er for korte (især ved brug ved siderude) – og der er ikke udendørs temperaturmåler. Udstyrsmæssigt kan vi også nævne alufælge med 225/55 dæk i 17 tommer.

God kørestilling

Sikkerhedsmæssigt er der linjevogter, skiltegenkendelse, LED forlygter (ekstra), aktiv nødbremse, automatisk fjernlys, antispin (kan slås fra) – men ikke adaptiv fartpilot (i testbilen).

På vejen kører bilen godt – man sidder godt og takket været fodhviler sidder man lige for rattet. Den er lidt tung med batterierne, så den krænger lidt i hurtige sving.

Topmodel er udgået

Vi prøvede i øvrigt også en 240 hestes Trailhawk udgave – som yder 180 hk i motoren og 60 hk batteri elmotor. Modellen er dog gået ud af programmet herhjemme.

Den var ganske hurtig og smidig – men ret fast affjedret. Den har ekstra frihøjde – og kan lidt mere i terrænet bl.a. med 50 cm vadedybde.

Gode terrænegenskaber

Bilens havde det særlige Selec Terrain System 4WD med sport samt Rock køremode. Desuden er der bundplade under motor og anden teknik.

Frihøjden er her 201 mm – men begge udgaver har til- og fra kørselsvinkel på 28 grader samt rampevinkel på 18 grader.

Mere udstyr

Udstyret omfattede bl.a. 10 tommer skærm i stedet for 7 tommer. Man kan tilkoble en app – så man kan fjernbetjene opvarmning og opladning. Både navigation og full LED lygter er standard.

Trailhawk har også 17 tommer fælge i et andet design end Limited udgaven. I begge biler havde man i skærmen mulighed for at hente information om bl.a. forbrug her og nu samt samlet.

Faktaboks Jeep Renegade Limited 4xe:
Motor: 4 cyl – benzin.
Slagvolumen: 1.332 ccm.
Ydelse: 130 hk.
Elmotor: 60 hk.
Samlet ydelse: 190 hk.
Samlet moment: 270 Nm v. 1.850-2.500 omdr.
Batteripakke: 11,5 kW.
Forbrug WLTP: 47,7 km/l.
Forbrug kun benzinmotor: ca. 12 km/l.
CO2 udslip: 49 g/km.
Gear: 6 trins aut.
Topfart: 182 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,5 sek.
Frihøjde: 18,6 cm.
Til- og frakørselsvinkler/rampevinkel: 28/28/17 grader.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag.
Trailervægt: 1.150 kg.
Nyttelast: 545 kg.
Køreklar vægt: 1.770 kg.
Totalvægt: 2.315 kg.
Varerum: 1.300 liter.
Læssehøjde: 78 cm.
Dæk: Good Year Eagle F1 225/55 R17.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader: 270.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: Ca. 170.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk