En hollandsk vognmand har indledt lokale test af en nyudviklet hybrid-lastbil, der kører på el i byen og diesel udenfor byen.

De første ”field-tests” af en ny hybridlastbil fra DAF Trucks er netop indledt af en lokal hollandsk transportvirksomhed.

Der er tale om en DAF CF lastbil, der kører elektrisk i byzoner og på diesel ved kørsel udenfor byerne.

Disse ”mark-prøver” med to hybrid-lastbiler er indledt for at samle erfaring fra daglig brug til en senere markedsføring af hybridteknikken.

Dagligvare-distribution

Det er den hollandske transportvirksomhed Peter Appel, der tester den nye teknik. Det sker ved distribution af dagligvarer til hollandske supermarkeder.

Hybrid-innovationslastbilerne kombinerer det bedste fra begge verdener ved lokalt at køre “emissionsfrit.” Ved både at kunne køre elektrisk og med diesel sikrer både stor rækkevidde og fleksibilitet uden for byområder.

Teknisk set

DAF’s CF Hybrid innovationslastbiler er udstyret med en 10,8 liters PACCAR MX-11 dieselmotor på 450 hk og en ZF elektrisk motor på 75 kW/100 hk. Den maksimale effekt er på 175 hk og bilerne har en speciel ZF TraXon-gearkasse til hybride drivlinjer.

Elmotoren får sin energi fra en 85 kWh batteripakke, som genoplader når dieselmotoren er i brug.
Under dieseldrift fungerer elmotoren som en generator og leverer energi til batteripakken. I fremtiden vil det også være muligt at hurtiglade batteriet på en ladestation.

Rækkevidde 30-50 km på el

Når batteriet er fuldt opladet, vil DAF CF Hybrid – afhængigt af lastbilen og trailerens kombinerede totalvægt – have en elektrisk rækkevidde på 30 til 50 kilometer, hvilket er nok til at køre ind og ud af byområder uden at producere udstødningsemissioner.

Ved kørsel uden for byer drives bilerne af PACCAR MX-11 dieselmotoren, som giver lang rækkevidde.
Derudover giver hybridteknologien ekstra besparelser på brændstofforbruget takket være smart energistyring.

Firma med 650 lastbiler

Den energi, der genereres af udstødningsbremsen og Downhill Speed Control, anvendes af elmotoren til at understøtte dieselmotoren. Dette er fordelagtigt både med hensyn til brændstofforbrug og CO2-udledninger.

“Sammen med vores kunde, Albert Heijn, er vi altid på udkig efter måder, hvorpå vi kan reducere vores CO2 udledning,” siger Marcel Pater, der er vognparkchef hos Peter Appel Transport, som råder over i alt 680 lastbiler.

Hvor de elektriske lastbiler er ideelle til distributionskørsel i byer, så er hybridteknologien at foretrække på længere ruter.

DAF ser på mange løsninger

I byer fungerer DAF CF Hybrid helt elektrisk, og lastbilens dieselmotor betyder, at den kan køre til og fra forskellige distributionscentre i Holland og i udlandet uden problemer.

“Med en renere fremtid for øje er der for DAF ingen enkelt teknologisk løsning til et bredt spektrum af transportkravene. Derfor tester vi forskellige teknologier,” siger Ron Borsboom, direktør for produktudvikling hos DAF Trucks.

Vil også se på brint

Fuldt elektriske lastbiler mener han er et godt alternativ til distributionskørsel i byer, mens ren dieselteknologi er en god løsning til længere afstande. Det skyldes delvis nye typer brændstoffer.

“På lang sigt kommer vi også til at se nærmere på brintløsninger. Med CF Hybrid ”field test” ønsker vi ikke blot at vurdere lastbilens elektriske ydelse og dens ydelse ved brug af dieselteknologi, men også, hvor egnet den er, hvis vores kunder vil bruge den hver dag,” siger Ron Borsboom.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk