BMW 320 er måske én af de biler, som man har det bedst i bag rattet – for man sidder lige for rattet i velformede sportssæder i alcantara/stof-kombination og med venstre fod solidt placeret på en kraftig fodplade. Vi vil også fremhæve indstillelig lårstøtte.

Et lille minus er, at sæderyggen ikke kan indstilles trinløst med rulle, så man sikkert kan fintrimme hældningen på ryggen under kørslen. Det løses dog med at bestille elektrisk indstillelige sæder.

En anden ulempe er, at man sidder ret lavt, og at der derfor er langt ned i sædet og især op igen. Men så bare vælge en BMW X3, der er en høj SUV med samme fantastiske kørestilling, men en 320’er ligger lidt mere skarpt i svingene.

Den praktiske 3-serie

Vi prøvede touring-modellen, som har været BMW’s navn på en stationcar siden 1602-2002-serien kom som stationcar i 70’erne (og som undertegnede dengang selv var indehaver af i form af en 1802 Touring). Sporty og alligevel praktisk.

Bilen var udstyret med en 2-liters, 4-cylindret dieselmotor med 190 hk, som måske ikke er racer, men en fik hverdags rejsebil. Drejningsmomentet på 400 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger vidner også om en bil, der har rigtig god trækkraft.

En BMW har altid haft sit særegne design – og det er bibeholdt selv om luftindtaget faktisk sidder under kofangeren – så det man forstår ved kølergrill’en er faktisk en attrap.

1.800 kg. på krogen

Og så trækker den endda 1.800 kg på krogen – og det er fint for erhvervsmanden, der måske skal have en lille trailer med. Bilen er måske lidt kompakt, men varerummet er pænt stort. Cirka 1.500 liter rummer det.

Der er også ekstra aflæggerum under varerumsgulvet – og i kabinen er der også god aflæggeplads. Der er tillige midterboks. Vi savnede dog handskerumslås. Der er usb-stik både i midterboks og i midterkonsollen.

En sand køremaskine

På vejen har man en bil med et meget præcist styretøj, der gør det til en fornøjelse at forlægge turen til de mest snoede veje, som man kan opdrive. Bilen har baghjulstræk, som BMW har holdt sig til indtil for nogle år siden, da man viste 2-serien og nu har fulgt op med i 1-serien.

Men 3-serien er fortsat baghjulstrækker, som giver god vægtfordeling – men som også giver udfordringer, når underlaget er glat – eller løst som på en grusvej. Til gengæld er det underholdende for en nogenlunde habil chauffør, for man skal være hurtig til at dreje kontra, når bagvognen skrider ud.

Nu havde bilen tillige M-Sport udstyr, som bl.a. indbefatter M-Sport undervogn og M Aerodynamics pakke, som giver endnu bedre vejgreb, samt 18 tommer aluminiumsfælge med 225/15 lavprofildæk.

Velfungerende automatgear

Testbilen havde også BMW’s fine otte trins Steptronic automatgear, som gør det endnu lettere at blive dus med bilen. Hvad der kræver tilvænning er indstilling af bilens store touchscreen og tilhørende drejehjul, som styrer mange af bilens funktioner.

Bilen har i M Sport opsætning eksempelvis også BMW Live Cockpit Professionel og Connected Package Professional inklusive navigation, så man skal øve sig lidt inden man kører ud på landevejen.

Bilens sidespejle vippede i øvrigt ikke automatisk ind, når man låste bilen.

Meget sikkerhedsudstyr

Sikkerhedsmæssigt var testbilen udstyret med adaptiv fartpilot (indstilles på rattet), LED forlygter, fjernlysassistent, linjevogter, parkeringssensorer for og bag, skiltegenkendelse, 3-trins sædevarme, varme i læderrat, skifteplader bag rattet til manuelle gearskift – og head-up display. Dertil 3-zoners klimaautomatik.

Det meste skal dog bestilles – bl.a. havde bilen Driving Assistant Professional, hvor bl.a. adaptiv fartpilot, linjevogter og advarsel for bl.a. krydsende trafik. Det vil koste som Van cirka i alt 15.000 kroner ekstra.

Kan selv parkere

Bilen koster eksklusive moms som Van 358.537 kroner – men dertil kommer ganske meget ekstraudstyr. Tæt på 100.000 kroner plus moms (inklusive det ekstra sikkerhedsudstyr. De fleste erhverves gennem forskellige leasingaftaler.

Vi skal også nævne andre udstyrsdetaljer – såsom skylde/vippe glassoltag, automatisk bagklap, p-sensorer, Wi-Fi hotspot, tagræling samt parkerings-assistent, så bilen selv kan finde vej til p-båsen. Uanset, hvor kringlet den er udformet – og den finder både vej ind og ud af båsen.


Tekniske data BMW 320d Touring M Sport:
Motor: 4. cyl. diesel, BMW Twin Power Turbo.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 190 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.750-2.500 omdrejn.
Topfart: 229 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,5 sek.
Gearkasse: 8 trins aut. Steptronic.
Brændstofforbrug WLTP: 17,9 km/l.
CO2 udslip: 146 g/km.
Køreklar vægt: 1.660 kg.
Totalvægt: 2.190 kg.
Trailervægt: 1.800 kg.
Varerum: Ca. 1.500 liter.
Læssehøjde: 620 mm.
Dæk: Bridgestone Blizzak 225/15 R18 vinterdæk.
Gulpladepris ekskl. moms: 358.537 kroner.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk