De fleste MAN TGE varebiler er forhjulstrukne kassevogne, men vi har kikket på en baghjulstrukken ladbil nedvejet til 3,5 tons – bygget til entreprenørens behov.

Testbilen, som vi lånte af MAN på Avedøre Holme, var ikke belastet, og vores egen ballast var begrænset til få hundrede kilo, så det ville være svært at bedømme bilens kvaliteter, hvis vi ikke tidligere havde prøvet fuldt lastede TGE ladbiler i Spanien og Tyskland.

Der er tale om den baghjulstrukne udgave med tvillinghjul, som mangen en gartner og entreprenør vil sætte pris på i det daglige arbejde.

Bedre greb i underlaget

Her kommer man lettere til og fra marken og byggepladsen – og vil man have bedre greb i underlaget, så fås bilen også med firehjulstræk, som i øvrigt fungerer glimrende.

En kommune vil måske også vælge 5,5 tons modellen, fordi de i forvejen har mange lastbiler og folk med det rigtige kørekort til opgaven.

Der er også 3,5 tons trailervægt, så der også kan køres med en lille gravemaskine.

Savner kubik

Fuldt lastet savner man nok lidt mere kubik end de 2-liter, som er standardmotor til alle TGE modeller.

Kører man med manuelt gear, betyder det behov for flere gearskift, men testbilen havde otte-trins automatgearkasse, som kompenserer en del for momentet. Testbilens 177 hk med biturbo og 400 Nm er den kraftigste i programmet.

Men måske MAN og søsterselskabet Volkswagen kunne blive enige om at anvende den nye 3-liter V6 maskine, som findes i VW Amarok pick-up modellen med op til 258 hk, til TGE- og Crafter varebilerne. Amarok V6 i topudgave har ingen begrænsninger, når det gælder trækkraft. Så ville man også kunne matche de kraftige udgaver af Mercedes-Benz Sprinter og Iveco Daily.

Letkørt

Bilen vejede 2.285 kg. og med en totalvægt på 3.500 kg. betyder det 1.215 kg. nyttelast. Bilen opgives til at køre 11,5 km/l (WLTP).

På vejen har man en meget letkørt bil med masser af overskudskraft – som er ekstra udtalt med begrænset last. Det særlige sikkerhedssæde med to armlæn byder på fornem komfort og støtte.

Vores TGE testbil var forsynet med tagbøjle med LED arbejdslamper og to horn samt arbejdslamper under ladkanten bagi – med betjening fra kabinen. Der var tillige bakkamera under ladkanten bag.

Gode surringsmuligheder

Ladet var påbygget af firmaet Sv. Søger & Søn – med bl.a. surringsbøjler langt de indvendige sider af ladet. Det gav gode surringsmuligheder.

Der var rigtig meget ekstraudstyr i den TGE, som vi lånte – og som normalt indgår i forhandlerens testflåde. På sikkerhedssiden var standard EBA-nødbremsesystemet opdateret med adaptiv fartpilot op til 160 km/t og LED forlygter.

Bilen havde også komfortpakke, hvor man har ekstra isolering af kabinen, læderrat med varme, det nævnte Ergo Active førersæde med massage, handskerum med lys og lås samt ekstra aflæggeplads og læselamper.

Navigation

Dertil kommer lys- og udsynspakke med bl.a. tågelygter med kurvelys, regnsensor, fjernlysassistent, viskerrobot samt Leaving Home og Coming Home funktion.

En vinterpakke bestod af batteri og generator med øget kapacitet. Oliefyr er standard.

Endelige var der Media Van pakke med navigation og stemmestyring samt ekstra højttalere og multifunktions-display.

Sælger godt i Danmark

Standardudstyret omfatter bl.a. multijusterbart rat, Hill Holder, to armlæn, stop/start system, esc stabilitetssystem, sidevindsassistent, multikollisionsbremse, træthedsdetektor og viskerrobot. Dertil linjevogter, som holder bilen i sin bane.

MAN TGE sælger ganske flot i Danmark. Faktisk bedre end i andre lande – landets størrelse taget i betragtning. Mange virksomheder i transportbranchen, bl.a. vognmandsforretninger, køber i forvejen MAN lastbiler – og så er det naturligt også at købe sin varebil dér. MAN har generelt længere åbent på værkstederne end Volkswagen-forhandlere.

Tekniske data MAN TGE 3.180 rwd 177 hk:
Motor: 4 cyl. Biturbo.
Slagvolumen: 1.968 ccm.
Ydelse: 177 km v. 3.600 omdr.
Moment: 410 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
Miljø: Euro 6 med SCR.
Forbrug: 11,5 km/l (WLTP)
CO2 udslip: 228 g/km.
Gear: 8 trins automatgear.
Træk: Baghjuæstræk. Tvillinghjul.
Topfart: 165 km/t.
Bremser: 4 skivebremser (ventilerede), esc, ABS.
Affjedring: Uafhængig for. Stiv bagaksel.
Totalvægt: 3.500 kg.
Egenvægt/total vogntogsvægt: 2.285/7.000 kg.
Nyttelast: 1.215 kg.
Trailervægt: 3.500 kg.
Fabriksgaranti: To år.
Dæk: ContiVanContact 200 – 205/75 R16c.
Kontantpris: 370.513 kr. plus moms

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk