Rådhuspladsen-Kongelunden tur/retur.

Det var, hvad vi sidste mandag nåede at køre i Volkswagens kommende ID.BUZZ Cargo – som ventes klar til lancering herhjemme i oktober måned.

Men den time, vi sad bag rattet, blev vi imponeret over bilens køreegenskaber og præstationer. Der er som i elbiler generelt automatgear, som i prøvebilen blev betjent via drejeknap som f.eks. i ID.3.

Alle slags veje

Med turen Amager rundt med fixpunkter i lufthavnen, Dragør gamle by, Amager Sydstrand, Kongelunden og Vestamager nåede vi i en time at køre på ujævne småveje, på brosten, jordveje og motorveje – og trods sit tunge batteri oplevede vi en god komfort.

Fabrikken opgiver endnu ikke accelerationstiden, men vi fulgte en Tesla 3 til dørs i Sydhavnen – så selv om alle taler om, at den er arvtager fra den gamle T1 transporter fra 1950, så er den smidigere og hurtigere.

400 km rækkevidde

Men en rækkevidde på over 400 km (WLTP) kører den nok også længere på en ”tankfuld” end sin forgænger.

På vores tur var der tale om en prototype – bl.a. var instrumenteringen ikke klar. Her var den hentet i I.D. 3, men der kommer en mere udtalt 3D-instrumentering. Vi kunne også samle strøm op i en B-funktion.

Klar i september

”Vi forventer at sælge både I.D. BUZZ og varebilen I.D. BUZZ Cargo fra begyndelsen af september,” fortalte marketingchef hos Volkswagen Erhvervsbiler, Nicolai Løje Farganis til VOTY.dk’s udsendte.

Priser er dog ikke meldt ud.

Kendt el-platform

I.D. BUZZ udgaverne er teknisk opbygget på samme platform som f.eks. I.D. 3 og I.D. 4 personbilerne. Altså Volkswagens MEB platform (Modular Electric Drive Matrix) – og den nye varebil yder 150 kW og 310 Nm. Den klarer 145 km/t på toppen og må trække en trailer på ét tons.

Litium-ion batterierne ligger i bunden af bilen og præsterer 82 kWh. Der er mulighed for jævnstrømsopladning (DC) og Bilen er sit eget kraftværk og kan efter V2G (Vehicle to Grid) systemet lades op i hjemmet eller vise versa.

Der bliver også V2X – hvor bilen kan kommunikere med andre forbundne biler, med trafiklys og andre forhold så som Travel Assist og Travel Alert – og det hele indstilles efter chaufførens køremåde.

Fuld sikkerhed

Der er selvfølgelig alle kendte sikkerhedsfunktioner som adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, linjevogter, LED Matrix lygter, 10 tommer touchscreen (12 tommer i personbilsudgaven), og trådløs mobil-opladning.

Personbilsudgaven har op til syv usb-stik – og bilen kan opdateres Over the Air for 35 kontrolsystemer.

Bilen har som noget nyt Parc Assist med hukommelse – det vil sige, at man kan forud kode flere parkeringssituationer – f.eks. både i firmaet og hjemme. I øvrigt er bilen altid digital og forbundet.

Cargo kun i kort udgave

Varerummet var helt færdigt – og kunne fremvise 10 fastgørelseskroge og tre skinner i varerummet på 2,2 meter.

Varerummet er opgivet til at have en størrelse på fire kubikmeter.

Hvor I.D. BUZZ kommer i to længder, kommer Cargoudgaven dog kun i én længde. Der skal være plads til møblerne i I.D. BUZZ passagerudgaven – som i øvrigt også skal sælges i USA. Det er første gang siden T3-udgaven, der blev indstillet i 2002.

11 m. vendediameter

I.D. BUZZ Cargo er meget letkørt, opdagede vi – og med en vendediameter på kun 11 meter, er den let at komme rundt i byen med. Her hjælper det med hækmotoren. Man sidder også højt, men også tæt på rattet i prototypen.

I dag – den 21. februar – løftes sløret officielt for den nye el-varebil – og der er verdenspremiere over nettet den 9. marts. Senere bliver der mulighed for at prøve bilen mere indgående – formentlig i sensommeren – et sted i Tyskland.

Køberne trækker lod

Der er stor efterspørgsel, men ikke så mange biler til rådighed – da alle markeder ønsker den. Der er 20.000 I.D. BUZZ enheder i spil til hele Europa – så herhjemme vil man trække los blandt køberne.

Salget i begyndelsen bliver 50:50 fordelt på minibus og varebil – normalt vil 25 pct. af salget være varebilen.

I øvrigt har I.D. BUZZ været længe undervejs. Første show-model som minibus blev vist i 2015 i USA – og seneste forløber stod på IAA-messen i Hannover i 2018.

Flere el-varebiler på vej

Det bliver dog ikke den eneste elektriske varebil fra Volkswagen – for i fremtiden skal Volkswagen og Ford bygges de fleste varebiler sammen. Bl.a. en ny Transporter sammen med Transit Custom – og de vil begge blive tilbudt i eludgaver – men det bliver nok først om nogle år.

Inden da vil Volkswagen opdatere deres e-Crafter til længere rækkevidde – men som Farganis siger: el-varebiler er et ret lille marked. I fjor blev der solgt 31 e-Crafter, mens der blev solgt 693 diesel-Crafter.

Bestselleren fra Volkswagen er her Transporter T6.1, som i 2021 øgede sit salg med 25 pct. i forhold til året før.

Rift om ny Multivan

Netop nu lancerer den danske importør den nye Multivan udgave, som især ventes solgt som plug-in hybrid til 480.000 kr. på hvide plader.

Derfor har man hos importøren besluttet at vente indtil efteråret med at tilbyde den i en ombygget Van-udgave, selv om den er klar.

Volkswagen Caddy kommer også som plug-in hybrid, men det ventes først at blive i 2024.

Fakta Volkswagen I.D. BUZZ Cargo:
Motor: elektrisk.
Ydelse: 150 kW.
Moment: 310 Nm.
Topfart: 145 km/t.
Batteri: 82 kWh.
Opladning: DC. VTG.
Rækkevidde: Ca. 400 km.
Platform: MEB.
Dimensioner: 4.712 x 1.937 x 1.985 mm.
Akselafstand: 2.988 mm.
Varerum: 4 kubikmeter.
Dimensioner varerum: 2.208 x 1.732 x 1.279 mm.
Mellem hjulkasser: 1.230 mm.
Dæk: 18-21 tommer.
Touchscreen: 10 tommer (Van).
Vendediameter: 11 m.
Trailervægt: 1 tons.
Pris: Ukendt.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk