MAN Truck & Bus fremskynder overgangen til tunge, elektriske lastbiler. Produktionen skal nu begynde allerede i starten af 2024 – med en omgående levering af de første 200 lastbiler. Det er næsten et år tidligere end den oprindelige plan.

Den første udgave af de tunge e-lastbiler er netop blevet præsenteret i Nürnberg – sammen med nye eMobility løsninger, der skal forberede kunderne til brugen af elektriske lastbiler.

Lykkes kun ved støtte til kunder

”Vi skal drive elektrificeringen af vores køretøjer endnu hurtigere. Det vil dog kun lykkes for os at øge e-mobiliteten, hvis vi støtter vores kunder i denne overgang – bl.a. ved rådgivning – og overbeviser dem om fordelene. Til dette formål skaber vi integrerede digitale løsninger og opladningstilbud,” siger Alexander Vlaskamp, CEO for MAN Truck & Bus koncernen.

Ud over at øge produktionen af elektriske køretøjer er MAN også i gang med at intensivere sin research omkring brint mobilitet.

Tilskud på 8,5 mio. euro

Til formålet præsenterede den bayerske ministerpræsident Markus Söder og den bayerske økonomiminister Hubert Aiwanger i dag en finansieringsgaranti på 8.5 millioner euro til projektet ”Bayern flåden”.

I 2024 skal MAN-lastbiler med brint-brændselscellertillige bevise deres bæredygtighed hos fem kunder i Bayern.

Mottoet for MAN’s nye tiltag hedder ”Fremtiden starter nu – Vi baner vejen for nul emission.”

Startsignal til brint

MAN Truck & Bus modtog samtidig repræsentanter fra politik, videnskab og industri i Nürnberg, for at præsentere den kommende serieproducerede elektrisk lastbil og for at give startsignalet til det vigtige brintprojekt.

Fokus hos MAN og i moderselskabet under Volkswagen koncernen ”TRATON Group” er på batteri-elektriske motorer.

Venter på grøn brint

”Men først når tilstrækkeligt med grøn brint og den tilsvarende infrastruktur er tilgængelig et godt stykke efter 2030, forventer vi at bruge brint-lastbiler i udvalgte indsatsområder. Det er grunden til at vi forsker i emnet brint, og finansieringen fra delstaten Bayern gør os i stand til at opbygge yderligere ekspertise på området,” sagde Alexander Vlaskamp,

De batteri-elektriske lastbiler vil rulle af produktionslinjen på MAN’s vigtigste e-mobilitetsfabrik i München.

Derudover skal merværdien for batteri-elektriske erhvervskøretøjer øges med ”in house” montering af de såkaldte batteripakker.

Kompetanceudvikling

MAN foretager som nævnt også en yderligere opbygning af kompetence inden for brintteknologi.

Delstaten Bayern finansierer forskningsprojektet “Bavarian Fleet” som en del af sin egen brintstrategi og accelererer dermed kompetenceudviklingen.

I Bayern flåde-projektet udvikler MAN en brændselscelle-lastbil sammen med sine industrielle partnere Bosch, Faurecia og ZF.

Test hos fem kunder

Denne lastbil vil blive leveret til fem kunder i midten af 2024. Virksomhederne BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics og Spedition Dettendorfer vil teste de brintdrevne brændselscellelastbiler i deres daglige drift i et år.

Med dagens økonomiske støtteerklæring fra ministerpræsident Markus Söder og økonomiminister Hubert Aiwanger tager projektet fart.

El og brint hånd i hånd

Det faktum at batteri-elektrisk teknologi og brint-drevne brændselscelle-løsninger går hånd i hånd rent teknologisk og understøtter hinanden, blev understreget af MAN med præsentationen af den batteri-elektriske prototype – baseret på den nye MAN Truck Generation.

El-motoren, som henter sin energi fra batterier, er udgangspunktet – og de lettere batteri-elektriske e-TGM lastbiler, som allerede er lanceret, tilbyder i dag den grundlæggende teknologi.

Lastbiler, busser og varebiler

Kunderne ønsker bæredygtighed og klimaneutralitet – som fås både i koncernens e-lastbiler (e-TGM), e-busser (Lion’s City E) og e-varebiler (e-TGE).

Som et supplement hertil kan lastbiler og turistbusser med H2 (brint) brændselsceller fremover bruges, da disse er baseret på BEV drivlinjen, men erstatter en stor del af de vægtkrævende batterier med lettere brinttanke og brændselsceller.

Længere rækkevidde

”Erhvervskøretøjer med brændselsceller har i henhold til den nuværende teknologi en længere rækkevidde end dem med batterier, men energiomkostningerne ved brint i drift er forventeligt stadig væsentligt højere,” oplyser MAN.

Omkostningsfordelen ved batterielektriske lastbiler er nøglen til et hurtigt skifte til e-lastbiler, som er nødvendigt for at kunne opfylde transportsektorens klimamål.

De største omkostninger

Brændstof- eller energiomkostninger tegner sig for den største andel af de samlede ejer-omkostninger (TCO) for de erhvervskøretøjer, der bruges intensivt i dagligdagen.

Desuden er udviklingen af en lade-infrastruktur fortsat en væsentlig faktor for transformationen af transportindustrien. Her er politisk støtte uundværlig.

TRATON Group, moderselskabet til MAN Truck & Bus, vil også bidrage til dette. TRATON ønsker at hjælpe med at etablere et højtydende ladenetværk i Europa som en del af et joint venture.

Brint først i industrien

”En anden årsag til, hvorfor brint først på et senere stadie bliver aktuelt er, at grøn brint ikke vil være tilgængelig i tilstrækkelige mængder i den nærmeste fremtid og sandsynligvis i første omgang vil blive brugt i industrier, der producerer stål eller kemikalier,” er meldingen.

MAN ser sit tilbud om e-Consulting (rådgivning) som afgørende for kundernes overgang til fossilfri drift, for at gøre bæredygtig transport nem for brugerne.

Kunde-analyse vigtig

For en vellykket konvertering fra diesel til BEV er en holistisk analyse af kundernes behov nødvendig længe før købet af en elektrisk lastbil.

Efter beslutningen om en eTruck dækker e-Consulting derefter driftsfasen inklusive omkostningsoptimering, ruteanalyse og flådeoptimering og opladnings-infrastruktur.

Egen ekspertise fra i fjor

En central del på vejen til emissionsfri kørsel er køretøjets batterier. MAN begyndte at opbygge sin egen ekspertise inden for montering af batteripakker allerede i foråret 2021.

Kernen herfor er ”eMobility Technical Center” på Nürnberg-fabrikken, hvor de første batteripakker til testkøretøjerne siden da er blevet produceret i en egen særskilt produktion.

Batteripakkerne er de største enheder produceret til erhvervskøretøjer. Battericellerne er integreret og styret i batteripakkerne. I den serieproducerede MAN Lion’s City E bybus, som allerede kører herhjemme i flere byer, har en batteripakke en kapacitet på 80 kWh.

Rækkevidde op til 550 km

Seks batteripakker er i øjeblikket installeret i den 12 meter lange bybus, hvilket giver en rækkevidde på op til 350 km.

Ved en effektivitets test i maj 2021 demonstrerede MAN Lion’s City E, at den kan opnå en endnu betydeligt større rækkevidde under optimale hverdagsforhold. På 24 timer kørte MAN-el-bussen 550 kilometer på en offentlig buslinje i München – uden opladning undervejs.

MANs elektriske eBus-løsning viste, hvilke rækkevidder der allerede er mulige i dag, og at disse også afhænger af påvirkningsfaktorer som topografi, kørestil og brug af varme eller aircondition.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk