Peugeot Partner, varebilsudgaven af den nye Rifter personbil, fås som noget nyt med advarsel for overlæs og udstyr for optimalt udsyn bagude.

Vi har vidst det længe – Peugeot har ikke opgivet det gamle navn Partner for deres i dag mindste varebil. Kun personbilen har skiftet til det mere aktivitetsbetonede navn Rifter.

Vi må dog vente med varebilsudgaven til januar mens Rifter kommer til efteråret.

Første Van med i-cockpit

Men nu er det ganske vist. Peugeot har meldt det ud – samtidig med, at det bliver den første varebil med i-cockpit. Helt nyt bliver advarsel for overlæs og udstyr for optimalt udsyn bagude.

Peugeot kalder det Overload Indikator og Surround Rear Vision, som giver udsyn og forhindrer blinde vinkler.

”Vi har de samme ambitioner for vores varebilsdesign, som vi har vist med vores personbiler. Vi vil disrupte markedet med innovativt udstyr, som endnu ikke er set i segmentet,” siger Jean-Phillipe Imperato, CEO og øverste chef for Peugeot.

Via touch-screen

I-Cockpit er en ergonomisk opbygning bestående af et lille sporty rat, head-up instrumentering og touch skærm, som giver sikker kørsel.

Head-up instrumenteringen gør det muligt at aflæse vigtige informationer uden at tage blikket væk fra vejen, mens den otte tommer touch screen er indgangen til funktioner som radio, navigation og telefon.

Surround Rear Vision består af to kameraer – et på sidespejlet på passagersiden og et på bagenden. Det giver udsyn langs passagersiden, så der ikke opstår blinde vinkler, mens kameraet bagtil gør det nemmere at manøvrere.

Lys og lys advarsel

Overload Indikator fungerer ved, at vægten måles automatisk, når der er tænding på bilen. Når 90 pct. af den tilladte vægt er opnået, tændes et hvidt LED lys i kontrolknappen og når den tilladte vægt er overskredet, lyser den orange og der vises samtidig en advarsel i instrumenteringen.

Afhængigt af den valgte version kan bilen udstyres som en 3008 SUV personbil: Elektrisk parkeringsbremse, adaptiv fartpilot, udvidet skiltegenkendelse, aktiv vejbaneassistent, aktiv træthedsovervågning, automatisk nødbremsesystem, Activ Blindspot Assist, automatisk fjernlys, otte tommer touch skærm med Mirror Screen og mulighed for 3D TomTom navigation.
.
”EMP2-platformen, som kendes fra personbilerne, har givet os mulighed for at skabe et stærkt, dynamisk og robust design. Den nye opbygning har betydet: kortere udhæng, hvilket sikrer en bedre manøvredygtighed, en højere motorhjelm for øget stivhed og et optimeret karosseri, der har resulteret i et mere rummeligt og praktisk interiør,” siger bilens chefdesigner Keith Ryder.

Varerummet

Partner har en længde på 4,40 meter for standard-versioner, hvilket giver mulighed for at laste genstande på 1,81 meter. Varerummet er på 3,30- til 3,80 kubikmeter afhængigt af version og det giver plads til to europaller.

Den lange version er 4,75 meter og det giver en lastlængde på 2,16 meter og et varerum på 3,90- til 4,40 kubikmeter.

Nyttelasten er en af de bedste i segment og ligger på 650- 1.000 kg.

Fleksibelt passagersæde

Kabinen kan udstyres med et Multiflex bænk-passagersæde,så man kan være tre personer i kabinen. Et af passagersæderne kan også klappes op og derved skabe øget lastlængde.

Partner har motorer, der lever op til de nyeste normer og den kommende WLTP certificering.

Der er mulighed for at vælge mellem to versioner af 1.2 PureTech benzinmotoren – begge er udstyret med partikelfilter: PureTech 130 hk S&S med EAT8 (8-trins automatgearkasse er tilgængeligt i 2019) og PureTech 110 hk S&S med manuel 6-trins gearkasse.

Tre dieselmotorer

Dieselmotorerne fås i tre forskellige udgaver: BlueHDi 130 hk S&S med manuel 6-trins gearkasse eller EAT8 8-trins automatgearkasse, BlueHDi 100 hk S&S med manuel 5-trins gearkasse samt BlueHDi 75 hk med manuel 5-trins gearkasse.

BlueHDi-motorerne er alle udstyret med partikelfilter og SCR-teknologi, som reducerer emissioner.

Partner bygges sideløbende med Citroën Berlingo og Opel Combo, der begge teknisk vil være identiske med Partner.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk