EMP2 hedder den nye platform, som er udviklet af Peugeot i samarbejde med General Motors/Opel. Den næste udgave af Opel Meriva skulle ifølge det tyske fagblad Autobild få samme platform.
Den mere kantede form fra den nuværende 3008 bliver skrottet – og en ny rundere såkaldt C-SUV form, som kan oversættes med Crossover SUV, holder sit indtog. Efter sigende skulle nye udgaver og Peugeot 5008 og Opel Zafira også bygges på en fælles platform – og også med rundere former i C-SUV regi.
Knap 200.000 kroner skal 3008 koste i Tyskland – men endnu er der ingen danske priser, som plejer at ligger på mere end det dobbelte. En Van pris vil så kunne forventes på cirka 200.000 kroner. Bilen har premiere på biludstillingen i Paris i efteråret. Ankomst Danmark sidst på året.
Seks motorer
Peugeot har udstyret bilen med henholdsvis to turbo-benzinmotorer på 1,2 og 1,6 liter, der yder henholdsvis 130- og 165 hk. Dertil to dieselmotorer på 1,6- og to liter med henholdsvis 100 og 120 hk samt 150- og 180 hk.Vil man køre sporty trykker man på knappen ”Boost” – ellers vælger med ”Relax.”
Indvendigt har den fået Peugeot DNA med den digitale instrumentering ”I-Cockpit 2,0” med otte tommer touck-screen. Der er 3D kort fra Tom-Tom – som lystrer
Apple CarPlay og Android Auto.
Det sporty rat er gjort endnu mindre og er blevet ændret, så det nu er fladt foroven og forneden, hvilket giver bedre udsyn til instrumenterne samt mere benplads – men nok svært at betjene på en snoet landevej.
12,3 tommer skærm
Head-up instrumenteringen består af en 12.3 tommer skærm med digital speedometer og omdrejningstæller. Den futuristiske grafik kan tilpasses og personaliseres efter førerens ønsker.
Der er fem forskellige udtryk, som kontrolleres via en knap på rattet, bl.a. ”Personal mode”, som giver føreren mulighed for at få vist en række forskellige informationer som
navigationsinstruktioner, driving assistance systemer, motor parametre, trip computer etc. Hver setting er understreget af animationer og lys, som er en visuel nydelse.
Interiøret i den nye 3008 er specielt og understreger PSA’s såkaldte move up-market strategi, idet det nye i-Cockpit vil være standardudstyr.
100 kg. er sparet
Takket være den nye EMP2 platform har 3008 opnået en balance mellem komfort og vejgreb, der hidtil har været uset i denne klasse. Undervognen er fintunet til hver motorversion for at opnå optimale køreegenskaber. Det forstærkes af en vægtreduktion på gennemsnitlig 100 kg.
Bilen er udstyret med en avanceret udgave af Grip Control, der giver mulighed for fem forskellige vejgreb (Normal, sne, mudder, sand og ESP off). Dette system er kombineret med 18” Mud&Snow dæk og Hill Assist Descent Control. Bilen fås dog ikke med firehjulstræk.
Omfattende sikkerhed
Sikkerudstyret er omfattende – men en del er ekstraudstyr. Nævnes skal: Active Safety Brake med Distance Alert, Active lane departure warning (linjevogter), Driver attention warning, Speed limit sign recognition (skiltegenkendelse) and recommandation, Adaptive Cruise Control med Stop function og Active Blind-spot monitoring.
Den nye 3008 er otte cm længere end den nuværende model – og der er masser af plads I kabinen, både med hensyn til benplads som loftshøjde. Varerummet i Van modellerne er cirka 1.500 liter.