(BIRMINGHAM)

Ford satser stort på den kommende Transit Plug-In hybrid, der med elektrisk kørsel bliver løsningen på ”Last Mile” distribution i storbyer. Bilen er klar til salg senest i 2019.

Derfor er det også London, der med sin miljøzone (Congestion Zone) bliver prøveområde for Fords nye teknologi, der består af en benzinmotor og el-motor, hvor benzinmotoren alene er er rækkevidde-forlænger.

For el alene giver kun 240 km rækkevidde, og det er for lidt i en varebil, der ikke kun opererer i centrum. I centrum betyder kørsel med eldrift at forbedre luftkvaliteten – men samtidig at forbedre virksomheders produktivitet.

20 virksomheder tester

Det fortæller chef for ”Urban Electrified Van” projektet, Mark Harvey, som vi mødte på transportmessen i Birmingham –  hvor han pointerede, hvor vigtige disse field-tests er. Projektet vil koster Ford mange millioner kroner, men Ford har samtidigt samarbejde med andre bilproduceter – bl.a. omkring brint med Daimler.

”Vi har 20 virksomheder, som er med i test-programmet – og disse test udføres i første omgang af fem virksomheder/myndigheder, men 15 nye er på vej. Det drejer sig bl.a. om Metropolitan Police, der får to testbiler,” siger Mark Harvey.

Efterforskning

Politiet skal benytte bilerne til bl.a. efterforskning, men mange opgaver hos politiet kan sagtens løses af en elbil. I det hele taget ser politiet på mange løsninger – bl.a. brint-hybrid.

”Vi råder over 5.000 politibiler. Heraf er de 4.000 dieseldrevne. Samlet udgør varebil-flåden cirka 1.300 enheder. Vores mål er ikke at forurene – så på sigt vil el være vores løsning i byerne. Men ikke alle typer biler i flåden kan være elbiler, for en politibil skal altid være til rådighed. I dag er der ikke tilstrækkelig med ladere i bl.a. London – og vi må på sigt have ladere ved politistationerne,” siger Peter Collins, test- og udviklingschef hos Metropolitan Police.

Forskellige deltagere

Transport for London, British Gas, entreprenørvirksomheden Clancy Plant og kurérfirmaet Addison Lee er de fire andre deltagere i testen fra begyndelsen, men flere virksomheder vil indgå i testen senere.

I første omgang har de fem udvalgte deltagere otte Transit Plug-In til rådighed – de 15 næste testvirksomheder vil have én bil hver.

Der ses også på andre test-områder end London. Der skal også gennemføres vintertests af bilen i det nordlige Skandinavien – ligesom omfattende tests vil blive gennemført på Fords belgiske testbane i Lommel.

Derfor Plug-In hybrid

“En ren elbil vil I dag være ganske tung på grund af batterierne og derigennem have mindre nyttelast – derfor har vi valgt Plug-In hybrid,” siger Mark Harvey.

Plug-In projektet er en del af Fords langsigtede plan for elektriske køretøjer frem til 2020 – en plan, der løber op i planlagt ca. 45 milliarder kroner. Ford vil så udvikle sig til en bil- og mobilitets koncern, hvor man vil være førende indenfor elektriske og selvkørende køretøjer og vil tilbyde nye mobilitets-muligheder.

Tilbage i 1998 pegede den britiske regering på diesel som løsningen på transport, men de er blevet klogere og har nu deres ”Clean Air Strategy.”

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk