Iveco har udviklet fremtids-lastbilen ”Z” – med avanceret design inde som ude, men gas-drivlinen findes allerede i den nye Stralis NP.

Tre bodyguards passede på prototypen Iveco Z under Transport 2017 – og det hele handlede om, at publikum ikke skulle komme for tæt på den spænende lastbil.

Men røre den eller komme ind i førerhuset – nej. Lige med undtagelse af bl.a. VOTY.dk’s medarbejder, der fik en VIP-rundvisning af Iveco Danmarks tekniske chef, Henning Nielsen.

Gas fås overalt

Ivecos fremtids-lastbil hedder Z for zero – altså 0 emissioner, for den kører på flydende bio-metanol – udvundet fra raffineret biogas.

Iveco tror, at lastbiler i fremtiden kommer til at køre på LNG. Både for miljøets skyld, men også fordi gas er tilgængeligt overalt.

”El-drift er forbeholdt lokal distribution, siger Henning Nielsen.

29 patenter på “Z”

Motoren i ”Z” yder 460 hk og 2,000 Nm. Der er en 16 trins automatiseret gearkasse med Powershift I de øverste gear. Iveco har taget 29 patenter på ”Z”.

”Iveco Z er bygget til at være selvkørende, og chaufføren vil fremover blive kaldt logistik-operatør. Han eller hun skal planlægge ruten og godset på bilen via sin iPad, der kan sidde ved siden at rattet.

Så ved alle implicerede, hvornår bilen ankommer, og hvilket gods, der skal være klar. Det vil sikre minimal spildtid – ligesom med flyfragt i dag,” siger Henning Nielsen.

Iveco HMI (Human Machine Interface) kaldes instrumenteringen ved rattet. Her kan chaufføren aflæse alle vigtige informationer til tiden.

Fleksibel kabine

I Z er den normale dør blevet afløst af en skydedør, der åbner bagud. Kabinen skydes samtidig 50 cm baglæns og en trappe med fem trin skyder så ud på siden af førerhuset. I kabinen er der så både køje, bad, toilet, køkken og hvileområde.

Når man kører, sidder man som i et cockpit i et jagerfly med et rat som i en spillekonsol. Til højre findes skrivebordet og den nævnte iPad. Man sidder på en lille affjedret platform, og man kan styre bilen traditionelt. Men når bilen er selvkørende, skyder rattet frem og sædet bagud for at optimere komforten for ”logistik-operatøren.”

Det store glasparti sikrer optimalt udsyn foran bilen – og dertil kommer et omfattende kamera- og monitor-system, hvor billederne vises på en stor skærm over ruden. Her kan man se hele vejen rundt om bilen.

Først om 20-30 år

Førerhuset er meget aerodynamisk,– og vindmodstanden er sænket med 30 pct. Et tal, der øges, når man benytter sig af platooning, som Iveco oversætter med elektronisk sammenkoblet kolonnekørsel.

Z er langturs-lastbilen uden emissioner og uden trafikuheld. Men vi taler om noget, der først vil opleves om 20-30 år.

Men mens gasbilen har lange udsigter med den danske beskatning af gas i forhold til diesel, så er udviklingen i fuld gang i andre lande i Europa så som Italien, Sverige og Tyskland. Men med flere og flere gastanke i landet, er der entusiaster, der vil vælge gas herhjemme.

Iveco er nok den lastbilproducent, der har arbejdet med gasdrift allerlængst, så der er virkelig tale om en gennemprøvet teknologi. Iveco tilbyder gasteknologi på både Stralis, Eurocargo og Daily.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk