62 udgaver af Årets bil 2017 – såvel herhjemme som i Europa – er solgt på gule plade i første kvartal.
Det er flot, selv om SUV-Crossover biler som Ford C-Max/Grand C-Max og VW Tiguan ligger noget højere med 174- og 119 enheder. Ellers er kun Renault Captur Van højere med 101 enheder.
Men Peugeot 3008 er meget anvendelig som Van på grund af sit store varerum på cirka 1.600 liter. Læssehøjden er 740 mm – og indvendig er læssehøjen neutral.
Samtidig får man en yderst velkørende og ganske komfortabel bil med et højt sikkerhedsniveau.
Det er der mange, der har opdaget – så i dag får man oplyst en ventetid på mange måneder, hvis man bestiller den i dag.
Kvik uden at være sporty
Vi har prøvet den i to udgaver – med en 3-cylindret benzinmotor og en 4-cylindret dieselmotor, og det er sidstnævnte, der er mest interessant for de fleste virksomheder. Benzinudgaven er stort set heller ikke prissat som Van, men kan sikkert bestilles.
Vores testbil var en 1,6 liters BlueHDI med 120 hk med topudstyret Allure. Den er ganske kvik uden at være sporty.
11,2 sekunder tager det at nå 100 km/t og topfarten er rigelige 189 km/t. Økonomien er god – snit forbruget oplyses til 26,3 km/l. Det skyldes også, at bilen er ret let.
Tredje gear i byen
Der er først trækkraft i fjerde gear fra 55 km/t – så i byen må man vælge tredje gear for at køre lovligt i byzone. I femte gear trækker den fra 65 km/t og i sjette gear fra 75 km/t.
Man sidder som i enhver SUV-crossover behageligt højt – og det betyder let ind- og udstigning samt godt udsyn. På vejen står bilen trods sin type godt fast i sving uden at krænge – men er også meget komfortabel.
Med 3008 fortsætter Peugeot med deres i-cockpit, hvor man ser instrumenterne over ratkransen. Derfor er læderrattet også temmelig lille i diameter og tillige fladt i bunden. Instrumenteringen er digital og kan indstilles med forskellige farver.
3D navigation
Testbilen havde navigation, og så er der virtuel 3D-GPS, så kan man vælge at se kortet mellem urene. Navigationssystemet er også at se på den store farve-touchscreen, hvor man også kan se fartgrænserne. Kontakterne er udformet som tangenterne på et klaver og passende lakeret i pianolak.
Sæderne i Allure udgaven er skålformede og ganske komfortable. Sædet er højdejusterbart og kan indstilles trinløst, men lændestøtten kan man dog ikke indstille.
Der er en stor midterkonsol med køleeffekt til f.eks. drikkevarer og chokolade. Låget kan fungere som armlæn – men det er dog noget langt nede. Handskerummet er stort – men er uden lås. Der er to kopholdere og flaskeholdere i dørene.
Al sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt har 3008 næsten alt – med nødbremsesystem, ACC, skiltegenkendelse, esp stabilitetskontrol, fartpilot, tågelys og LED kørelys og LED baklygter. Der er dog ikke LED forlygter.
Spejlene vipper automatisk ned, når man bakker – så man kan se det bageste af bilen. Men det er irriterende, når man hellere vil se, hvad der sker bagude.
Bilen har spoilere for og bag samt alu-taglister. Der er også alulister mange steder i kabinen. Alufælge er også standard – testbilen havde Michelin vinterdæk på.
–
Fakta – Peugeot 3008 Allure 1,6 BlueHDI:
–
Motor: 4 cyl. diesel. 8V.
Miljø: AdBlue tilsætning.
Slagvolumen: 1.560 ccm.
Ydelse: 120 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 260 Nm v. 1.400 omdr.
Topfart: 189 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,2 sek.
Forbrugssnit: 26,3 km/l.
CO2 udledning: 100 g/km.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Dæk testbil: Michelin Alpin 5 – 205/45 R19.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.500/480 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.400 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Kørelys: LED for og bag.
EuroNCAP: 5 stjerner.
Pris ekskl. moms: 204.990 kr.