SCT A/S, Danmarks største vognmandsforretning indenfor entreprenørkørsel, har efter 20 års trofast arbejde udrangeret deres to såkaldte portluskere – opbygget af hollandske Terberg.

Nye i folden er også fra Holland – to DAF LF 260 FA 4×2 udgaver.

Det er nogle af de mindste lastbiler fra DAF, men de er bygget så meget om, at de ikke minder meget op de to biler, der kom fra fabrikken.

Leve op til forgængerne

For de skal leve op til de bomstærke forgængere – bl.a. med en bredde på kun to meter og en max. højde på 265 cm køreklar, så de kan leve op til deres kælenavne – og komme ind igennem de snævreste porte og trange baggårde, når SCT, Svend Christensen Transport, henter containere.

Bilerne er leveret af Nyscan Trucks i Køge – og hermed leverer firmaet de første DAF til SCT i Gilleleje-virksomhedens historie.

Læsset til randen

”Vi bruger bl.a. portluskerne til at hente containere med byggeaffald ud af selv de snævreste baggårde i København. Ofte bliver de læsset til randen – sådan helt bogstaveligt – og sat af igen ude på gaden, hvor en af vores større, 3-akslede lastbiler henter dem og kører byggeaffaldet til sortering og genbrug. Derfor skal de 2-akslede DAF’er kunne håndtere selv tunge læs, men det er vi overbevist om, at de kan klare,” siger Henning Christiansen.

SCT har valgt selv at stå for hele processen med ombygning og lakering af de nye DAF’er.
– Normalt står vi selv for opbygning og lakering af vores nye lastbiler, og det er også tilfældet med de to DAF’er.

Kun DAF kunne levere

”DAF var de eneste, der kunne levere chassiser til formålet. Vi har købt dem af Nyscan Trucks, som leverede dem til OA Opbyg i Holbæk. Her er de blevet skilt ad, ombygget og tilpasset, så vi har fået reduceret den samlede bredde til to meter plus sidespejle. Derefter er de blevet opbygget med særligt smalle wirehejs hos SAWO i Sørup og til sidst malet hos Laugesen i Ringsted,” siger Henning Christiansen.

Det er ikke kun Henning Christiansen, der er godt tilfreds med de nye DAF’er. Det er SCT-chauffør Erik Hjort Larsen også.

Skal lige finpudses

”Komforten er jo et kæmpe fremskridt i forhold til de mere end 20 år gamle Terberg køretøjer. DAF’en kører også fint, men der er et par detaljer på opbygningen, som lige skal finjusteres, inden bilerne bliver helt perfekte,” siger Erik Hjort Larsen.

Han peger eller på, at instrumenterne er overskuelige, og de fleste kontakter sidder fornuftigt.

”Jeg er også glad for, at det kun kræver to ratomdrejninger fra stop til stop i modsætning på de gamle biler, der krævede 3-4 omdrejninger til hver side, når man skulle manøvrere på trange steder. Det er godt for mine albuer og håndled,” siger han.

Fakta DAF LF 260 FA 4×2 til SCT:
Førerhus:
Udvidet Day Cab med forstærket mekanisk førerhusophæng – fabrikslakeret i SCT’s grønne farve. Justerbar fartpilot med FCW og AEBS samt advarsel ved overskridelse af vejbanelinjer.

Undervogn:
6-tons foraksel, 10-tons bagaksel med luftaffjedring på begge aksler.

Drivline:
DAF PX-7, 6,7 liters, 6-cyl. rækkemotor på 264 hk, Euro 6 med EGR- og AdBlue-teknologi. 5-trins Allison 3000 automatgearkasse med 3,49-0,75 udvekslingsforhold. Enkeltreduceret bagaksel med 4,56:1 i udveksling. 200 liter brændstoftank, 25 liter AdBlue-tank.

Køretøjsgaranti:
3 års fabriksgaranti inkl. Warranty Plus-drivelinegaranti på op til 200.000 km.

Ændringer udført af OA Opbyg:

Foraksel:
Afmontering og afkortning af foraksel, ændring af konsoller, styrearme og styrestang, udskiftning af parabelfjedre med særlig lav luftaffjedring, montering af hæve-/sænkekontakter i førerhuset (el-arbejde), montering af 265/70R19.5-dæk med større bæreevne, montering og udmåling af styretøj.

Bagaksel:
Udskiftning af tvillinghjul til enkeltmontering på særlige fælge til 445/45R19,5 dæk med ændret indpresning, ændring af placering på div. ventiler samt luftbælge for luftaffjedring.

For- og bagaksler:
Levering og montering af ”dump-ventiler” på for- og bagaksel med kontakt i førerhus samt montering og tilpasning af specielle konsoller for kraftige bumpstop.

Førerhus:
Ændring af trin, kofanger, skærme, førerhushjørner, frontpanel, frontgitter, luftfilterhus (plast- og glasfiberarbejde) samt tilpasning af rør. Fremstilling og montering af skræddersyede spejlarme og monteringsbeslag for montering på fronten i stedet for på dørene, levering og montering af kamera som erstatning for cyklistspejle.

Opbygning udført af SAWO:

Hejselad:
Hejselad type SAWO CLF 326S-3W monteret af SAWO i Sørup. Selv om bilerne er 2-akslede er de opbygget som 3-akslede pga. forventet levetid på min. 20 år.
Alle komponenter er bygget ind, så hejset holder en udvendig bredde på max. 200 cm. Optrækskapacitet 20 ton, tipkapacitet 22 ton.
Monteret på kraftig chassisforstærkning. Wireruller monteret på overkant af tiprør, så containere kan rettes op, så man nemmere kan få fat i dem.

Forstærkning:
Kraftig bagende med bagkofanger, indbyggede baglygter, skurtræk, 800 mm saksekofanger bagest samt forberedt til automatbagsmæk. Skørter samt combitank for hydraulik- og dieselolie er udført i rustfri stål af hensyn til den forventede lange levetid.
Der er monteret combilock i bagende og frontstop i forende samt lavet alu-afdækning på overramme og forreste del. Værktøjskasse i finér samt strøkasse i venstre side.

Betjening:
Wirehejset kan betjenes fra førerhuset samt med trådløs fjernbetjening.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk