Behovet for typen af køretøjer kan være forskellig i Danmark og Sverige, men der er enighed om, at der i øget grad skal sættes fokus på elektriske varebiler og andre køretøjer. Der arbejdes i dag  mere og mere med fælles rammeaftaler i hele Post Nord for at opnå synergieffekter.

Post Danmark Leasing står for indkøbet af bilerne, som så leases ud til de enkelte funktionsenheder indenfor Post Danmark.

De første var Mercedes Vito
De første elbiler i Post Danmark var elektriske Mercedes-Benz Vito, som blev købt som en tilbagekøbsaftale med importøren. De næste biler købes på normale købsvilkår med servicekontrakter.  
                                                          
”Vi har jo kørt forsøg med 50 Mercedes el-varebiler herhjemme, og erfaringen har været god. De skal fortsætter fem-seks år endnu. Vi har nu valgt at købe 25 mindre elektriske varebiler, som leveres hen over en periode,” siger Martin von Horsten, produktudviklingschef i Post Danmark.

Der er mange postbude, der er begejstrede for at køre i elbiler, fordi de er komfortable og smidige.

Spørgsmål om tilvænning
”Rækkevidden er endnu ikke så lang, men det er et spørgsmål om tilvænning. Man skal sige til sig selv, at det er i orden at køre – også når bilen næsten være tom for strøm i slutningen af turen. Det har jo betydet, at vi har gjort Bornholm næsten helt grøn fra vores side,” siger Martin von Horsten.

Han peger på, at målet er at man i Post Danmark godt vil være med til at påvirke samfundet i en grøn retning. Og Post Danmark er rigtig langt med el-køretøjer. De skal bare være fabriksbyggede.

Serviceudgifterne til elbilerne er det halve i forhold til dieselbiler ? men elbiler kræver bare, at de kører en helt fast rute, så de ikke løber tør for strøm undervejs.

De fleste er diesel
Men langt de fleste last- og varebiler, som Post Danmark Leasing indkøber, er konventionelle dieselbiler, hvor der købes for flere hundrede millioner kroner om året. Der holdes øje med alle nye produkter, der lanceres herhjemme ? og ofte bliver biler købt og testet før det bliver besluttet, hvad der skal købes.

Der køres ofte i op mod otte år i bilerne. Køb foregår i udbudsrunder, der kan tage et halvt år. Indkøbsaftaler med leverandører foregår fra ét og op til fem år.

Post Danmark Leasing leverer fortsat bilerne ? og står som leasingfirmaer generelt for administration af bilparken for kunderne. Inklusive vedligeholdelse.

Andre el-køretøjer
”Vi har også købt en lang række andre el-køretøjer, som kan indsættes til bestemte opgaver. Vi har i dag kun el-cykler, som kan have mere post med og som øger postbuddets komfort,? og så har vi netop investeret i andre og lidt større el-køretøjer, der er en mellemting mellem 3-hjulede elcykler og biler – ligesom  strandbiler. De er gode i villaområder,” siger Martin von Horsten.

Post Danmark skal spare 40 procent  CO2 fra 2009 til 2020. Her er transporten en væsentlig del. Derfor forsøger man også at flytte så meget af transporten over på skinner ? både fra vej og fly.

“Her er vi også ved at sende vores chauffører på kørekursus, så de kan lære at køre mere økonomisk. Det sker sammen med vores autokonsulenter. Vi begyndte at arrangere kurser på Sjælland ? og nu følger resten af landet efter. Man kan som chauffør spare 10-15 procent på brændstoffet ? og pæn kørsel betyder samtidig færre buler,” siger Martin von Horsten.

Kursus i egne biler
Hele ledelsen i Post Danmark har også været på kursus ? i egne biler. Martin Von Horsten sparede hele 12 procent.

Post Danmark arbejder fortsat  ud fra totaløkonomi,? så der bliver til tider lejet varebiler udenom Post Danmark Leasing for at gøre det bedst og billigst i situationen. En opgave kan også outsources, hvis produktet er billigere.

”Konkurrencen er hård i vores branche. Vi er gået fra en brevforretning til en distributionsforretning, hvor der også er breve. De fylder mindre og mindre i forhold til pakker -? i stigende grad fra internethandel,”?siger Martin von Horsten.

Fakta – Post Danmark produktudvikling:
Øget fællesindkøb i Postnorden.

Fælles rammeaftaler i Postnorden.

Flere og flere el-køretøjer.

Øget fokus på brændstoføkonomi.

Flere kørekurser for postbude.

Mere transport skal på skinner.

40 procent  CO2-besparelse fra 2009 til 2020.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk