Brændstof er sammen med lønninger de største poster på udgiftskontoen for en transportvirksomhed. Derfor giver det mening at bringe brændstofforbruget ned.
”Hos Scania investeres millioner af kroner for at gøre lastbilen så brændstoføkonomiske og så teknisk avancerede som muligt – og udnytter en vognmandsforretnings chauffør ikke den teknologi på grund af manglende erfaring og viden, så er de penge, der gives ud til lastbilen, jo næsten spildt,” siger Erling Petersen, leder af Driver Training-chaufførkurserne på Scania Academy i Danmark.
Uddannelse i to tempi
Derfor er coaching af chauffører en væsentlig mulighed for at sænke udgifterne for et vognmandsfirma. Det spiller en stor rolle for en virksomhed som Scania.
Når Scania udfører chaufføruddannelse i økonomikørsel foregår det i to tempi.
”Først kører vi en tur med chaufføren bag rattet. Her blander vi os ikke i kørslen. Så kører vi samme tur igen – og retter på chaufførens unoder og forklarer om mulige forbedringsområder. Typisk er der en minimum brændstofbesparelser på 10 pct. at hente – ofte det dobbelte,” siger Erling Petersen.
Ikke nok til at ændre adfærd
Men det er ofte ikke nok til at ændre chaufførens adfærd på sigt, og derfor er det en god ide at investere i et coaching forløb til chaufføren.
Det bliver i første omgang mellem chaufføren og os – kun hvis der er store udfordringer, taler vi med vognmanden. Det er jo ham, der betaler de 349 kroner om måneden, som coach-aftalen indebærer. Og pengene er godt givet ud.
Driver Coaching sker mindst en gang pr. måned, hvor Scanias coach kommer med tips til forbedringer, og Scanias coaching eksperter kan følge chaufføren ved at trække informationer ud af bilens Communicator enhed, som har været standard i Scanias lastbiler siden juli 2012.
20.000 kr. pr. lastbil pr. år
Alene i brændstof kan der i de fleste tilfælde spares over 20.000 kr. pr lastbil pr år forhold til de chauffører, der kører mindre økonomisk. Coaching-aftalen løber typisk over to år – men hvis ikke det giver de ønskede resultater, får man pengene igen. Lige nu er der 450 chauffører, der coaches fra afdelingerne i Ishøj og Kolding.
”Det er jo ikke kun brændstof, der spares. Når en chaufør lærer at køre bedre– og bl.a. kan forudse og læse trafikken samt udnytte bilens udstyr så som retarder og fartpilot optimalt, er der meget at spare alene på dæk og bremser, siger Erling Petersen.
Mekanikeren finder lastbilen
Scania Communicator enheden anvendes også af værkstedet. Her kan mekanikere logge ind og finde frem til fejl på bilen (Scania fjerndiagnose). Denne service er gratis.
Med Scania Communicator kan vognmanden få adgang til chaufførernes køre/hviletider, brændstofforbrug og følge chaufførens kørestil. Denne viden bidrager til at maksimere båden driftsøkonomi og planlægning. Når bilen leveres, tilbyder Scania samtidig kunden og chaufføren et kursus i dens brug. Der er også tilknyttet en hot-line. Her er seks mand beskæftiget, der sidder klar til at hjælpe.
Eco Roll sparer brændstof
Eco Roll systemet er endnu en ting, som Scania Communicatoren bidrager med. Den beregner, hvornår det kan betale sig at lade bilen rulle i frigear ved hjælp af kort materialet fra Adaptive Cruise Control.
Uddannelse af medarbejdere er ofte en langsigtet investering. Men resultatet af Driver Training giver afkast fra dag 1, og kan siges med få ord: Små justeringer, store resultater.
”Ofte går der også sport i at køre så økonomisk som muligt for chaufførerne i en virksomhed – og det betyder jo samtidig mindre forurening gennem mindre CO2 udslip,” siger Erling Petersen.
Fakta – vigtigt at huske:
At holde en jævn hastighed i stedet for at accelerere/bremse får chaufføren hurtigere frem i trafikken samtidig med, at man sparer brændstof, bremser og dæk.
10 pct. brændstofbesparelse svarer til 7.000 liter, hvis man kører 200.000 km om året med et gennemsnitsforbrug på 2,9 km/l – det betyder 18,9 tons lavere CO2-udslip.
Fakta – resultat af defensiv kørestil:
Lavere brændstofforbrug.
Reduceret udslip.
Mindre stress.
Færre skader.
Færre ulykker.
Færre reparationer.
Mindre stilstand.