PostNord planlægger at køre grønnere i fremtiden – og derfor er man i gang med test af lastbiler, der kører på gas i stedet for på diesel.
Sidste år kørte man test med Iveco Stralis NP i Nordjylland, og nu er man gået i gang med test af Scania på gasdrift på Sjælland.
Testforløbene sker på en række forskellige områder for at se, om det er en løsning, der skal investeres mere permanent i.
Brøndby og Ishøj
”Vi arbejder konstant på nye klimavenlige løsninger, der kan gøre os endnu grønnere i vores måde at levere på og testen af Scanias G410 er seneste spændende tiltag. Vi ser frem til at afprøve den bæredygtige lastbiltrækker i vores daglige distribution på Sjælland, for at få afklaret om det er den vej, vi skal gå, når der skal investeres i en grøn vognpark,” siger Jan Greve, udviklingschef i PostNord Danmark.
PostNord prøver Scania-lastbilen over de næste par måneder på Køge transportcenter, hvor den allerede er begyndt med at køre i Brøndby og Ishøj-området.
På biogas og naturgas
Efter testen vil PostNord være blevet klogere på, dels hvor mange timer den kan køre om dagen, dels hvor fleksibel den er- samt hvorvidt der er en omkostning i praksis, som ikke kunne ses før testen, og endelig hvordan den er at tanke.
Lastbilen kan køre på både komprimeret naturgas (CNG) og komprimeret biogas (CBG). Med naturgas som fossilt brændstof opnås en CO2-reduktion på ca. 10 procent – mens dansk produceret biogas giver mere end 100 pct. CO2-reduktion.
17 gastankstationer herhjemme
Det skyldes, at man undgår et stort metanudslip ved at anvende gylle til biogasfremstilling som alternativ til gyllespredning på markerne. Modsat bliver der så leveret gødning retur til landbruget fra biogasproduktionen.
I Danmark bliver biogas primært udbudt på de nuværende 17 gastankstationer i landet.
Op til 500 km rækkevidde
Den grønne Scania G410 har en typisk rækkevidde på 300-500 kilometer og en støjreduktion på to-tre decibel. Partikeludslippet er 73 pct. lavere og NOx-niveauet 64 pct. lavere end det konventionelle Euro6 diesel alternativ.
”Anvendelse af biogas er med nuværende rammebetingelser den mest økonomiske måde at reducere CO2-udslip på og med dansk produceret biogas er CO2-udslippet reelt helt elimineret. Ydermere er støjniveauet fra gaslastbilen betydeligt mindre. Det glæder os, at PostNord vil afprøve vores gastrækker i deres drift – og vi håber på, at det vil øge interessen i at investere i bæredygtige transportløsninger,” siger Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.
67 procent reduktion
Siden 2009 har PostNord reduceret CO2 udledningen i virksomheden med 67 procent. Det er bl.a. sket gennem et bevidst arbejde med at effektivisere opfyldningen af bilerne og optimere ruterne.
Ved konstant at stræbe efter høj fyldningsgrad og køre ad så smarte ruter som muligt er både omkostningerne og miljøbelastningen pr. forsendelse blevet kraftigt reduceret.