Citroën har taget teten i salget af personbiler med deres C3 udgave – men også varebilen C3 Van er bestseller med 289 solgte enheder i fjor. Den er også billig – fra godt 100.000 kroner plus moms – og velegnet som servicebil.

Men det har ikke helt smittet af på salget af den mere praktiske og rummeligere Aircross udgave, som med priser fra 154.000 kr. plus moms i nyeste udgave også koster noget mere end lillebror C3 Van.

Prisforskellen på Van modellerne fra benzin til diesel er dog ikke så stor – taget i betragtning, at man får en større bil.

Test af benzin-topmodel

C3 Aircross er en del af B-SUV segmentet – et segment, som i Europa bare er gået ret opad.

Vi har prøvet C3 Aircross med 1,2 liter benzinmotor, men bilen fås fortsat med 1,5 liter dieselmotor med fire cylindre – selv om dieselsalg er nedadgående bortset fra store kassevogne. Man skal overveje, om man vil betale cirka 20.000 kroner mere for diesel (plus moms).

Men problemet er ofte, at kunderne vælger benzin – selv om de kører så langt, at de totaløkonomisk burde vælge diesel. Man skal jo også være glad for bilen i dagligdagens arbejde.

Overvej diesel

Diesel kører også længere på literen, og så øger de fire cylindre i dieseludgaven komforten betragteligt fra den mere støjende motor med tre cylindre.

Diesel fås i øvrigt med 110 og 120 hk – sidstnævnte med 6-trins automatgear.

C3 Aircross kan både fås med to benzinmotorer på 110- og 130 hk – og to dieselmotorer på 110- og 120 hk. Vores testbil er topmodellen Shine Sport med 130 hk benzinmotor.

Højt tyngdepunkt

Teknisk kører Aircross med samme 1,2 liter benzinmotor som C3, som dog begynder med 83 hk, hvor Aircross med 110 og 130 hk byder på mere smidighed. C3 har også 5-trins gearkasse, hvor Aircross har seks trin eller som testbilen 6-trins EAT-automatgearkasse.

På vejen kører C3 mere sporty med sit lave tyngdepunkt – men der er ligesom en forsinkelse, når man vil accelerere hurtigt – men det taget godt ni sekunder til 100 km/t.

Aircross krænger med sin højde mere i hurtige sving. Men Aircross er heller ikke udtænkt som racerbil. Det er en høj bil – så der er til gengæld let ind- og udstigning og et godt udsyn.

Let at blive dus med

Men den nye Aircross model er til gengæld langt mere anvendelig og mere komfortabel end C3 med bl.a. bedre Advanced Comfort Seats sæder (med stof/kunstlæderbetræk) og bedre sidestilling med trinløs rygindstilling.

Man bliver hurtigt dus med bilen, som er let at betjene uden en masser sider i en touchscreen, der skal bladres igennem.

I forhold til tidligere er er dog kommet forbedret sikkerhedsudstyr. Således aktiv nødbremse i topmodellen, linjevogter, regnsensor, p-sensor, seks airbags, skiltegenkendelse og hil start assist.

Højt udstyrsniveau

Samtidig er designet frisket op med helt ny frontgrill, som glider ud i LED-forlygterne, og med et kraftigt luftindtag.

Dertil alu-bundplade for og bag, sorte tagbøjler samt en lidt ekstra stafferinger.
Topmodellen har f.eks. aluminiumsfælge, glastag og sort lakering af taget, bakkamera, comfort sæder, p-sensorer, 9 tommer touchscreen med 3D-navigation og comfort-affjedring.

Vi kan også nævne læderrat, nøglefri start, vipbare sidespejle, 3-trins varme i sæderne, aflæggeplads mellem sæderne (med jalousi), usb stik og 12 volts stik, flaskeholdere i dørene, fartpilot.

Kun 840 kg. trailervægt

Passagersædets ryglæn fældes frem og give plads til emner på 2,40 meters længde – et plus i gulpladeudgaven.

Læssehøjden udvendigt er 680 mm – og indvendigt 120 mm. Varerummet er på ca. 1.300 liter – i to justerbare højder – men trialervægten er kun 840 kg. med bremser. Endelig er der ikke handskerumslås, men der er rigtig god aflæggeplads iøvrigt.

Priserne for Van-udgaver for Feel udgaver begynder med 154.000 kroner eksklusive moms – for topmodellen 130 A6 Shine Sport med 170.000 kroner eksklusive moms. Diesel koster ca. 20.000 kr. plus moms mere end benzin.

Fakta: Citroën C3 Aircross Puretech Shiny Sport 130 hk:
Motor: 3 cyl. PureTech benzin.
Slagvolumen: 1.199 ccm.
Ydelse: 130 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 230 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 197 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 15,9 km/l.
Gear: 6 trins aut.
Køreklar vægt: 1.387 kg.
Totalvægt: 1.835 kg.
Trailervægt m. bremser: 840 kg.
Læssehøjde: 680/120 mm.
Dæk: Michelin Alpin 6 225/45 R 17.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. esc, ABS.
C3 Aircross personbil fra: 220.000 kr.
Pris testbil ekskl. moms: 170.000 kr.
C3 Aircross Van ekskl. moms fra: 154.000 kr.
Merpris diesel: Ca. 20.000 kr. plus moms.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk