Iveco Group og Hyundai Motor Company underskrev for nylig en samarbejdsaftale (memory of understanding) for at undersøge mulige samarbejde om teknologi, fælles indkøb og gensidig forsyning indenfor brændselsceller til lastbiler.
Aftalen omfatter også fremtidigt samarbejde, som vil omfatte platformsstrategier. Målet er at skabe et fælles økosystem for alternative drivsystemer til lastbiler.
Aftalen er ifølge Iveco et første skridt i retning af at vurdere de to gruppers potentiale for samarbejde inden for teknologi og platforme, der omfatter både komponenter og elsystemer.
Lang erfaring
Begge virksomheder har længe arbejdet med brintsystemer – for Hyundais vedkommende i mange år med brint til personbiler – og sælger i dag den serieproducerede udgave Nexo.
Tidligere producerede man brintbil på basis af IX35 modellen, som Københavns Kommune har investeret i.
På lastbilssiden arbejder Iveco med amerikanske Nikola om fælles lastbiler på både el og brint, mens Hyundai har kørt et stort anlagt testforsøg med brintlastbiler i Schweiz.
Økosystemer
Områder af mulig fælles interesse vedrører også elektriske systemer og platforme, herunder som nævnt brændselscelle-systemer, automatisering af køretøjer og connectivity for erhvervskøretøjer.
Den nye aftale er endnu et skridt i retningen af de uafhængige strategier for Iveco Group og Hyundai Motor Company til at skabe fremadrettede løsninger til et grønnere miljø ved at opbygge et nyttigt partnerskab omkring økosystemer.
Cheferne var samlet
Underskrivelsen fandt sted på Hyundai Motor Company.
Blandt deltagerne var Gerrit Marx, administrerende direktør for Iveco Group, Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer i Iveco Group, Jaehoon Chang, president og CEO for Hyundai Motor Company, og Martin Zeilinger, Executive Vice President og leder af Hyundai Motor Company’s Commercial Vehicle Development Tech Unit.