Ford har lykkedes med at skabe en bil, der både er meget praktisk, sporty – og økonomisk på én gang.
Det er den praktiske og rummelige Focus stationcar i mild hybrid udgave med 155 hk i ST X-trim, der som Van kan erhverves for 206.054 kroner plus moms. Det er ca. 107.000 kroner under hvidpladeprisen.
Hybridteknikken betyder, at man via det 48V batteri og den 15 hk elmotor får hjælp til både bedre acceleration og bedre økonomi.
Over 19 km/l
Under hjælmen ligger Fords efterhånden kendte 1-liter EcoBoost motor med tre cylindre, som stadig har en lyd, der irriterer mange, som er vant til 4-cylindrede motorer.
Til gengæld er den ganske økonomisk og går over 19 km/l. Det skyldes bl.a., at motoren har cylinderfrakobling, hvor den automatisk kobler en cylinder fra, når belastningen er lav. På to cylindre er støjniveauet iøvrigt værre.
Flad momentkurve
Alligevel er motoren ganske hurtig med 205 km/t på toppen og en acceleration til 100 km/t på 19,4 sekunder – og tillige smidig – hvilket kan ses på momentkurven, som er flad som en pandekage. Maskinen yder 240 Nm (190 og 50 Nm) mellem 1.900- og 5.500 omdrejninger.
Den trækker (egne målinger) rent i fjerde gear fra 50 km/t ved 1.800 omdrejninger. I femte gear fra 60 km/t – og fra 2.000 omdrejninger i sjette gear fra 80 km/t. Et ægte overgear.
Kun 1.000 kg. trailervægt
Som varebil byder den på en trailervægt på begrænsede 1.000 kg. – hvor den 5-dørs må trække 1.100 kg. Som diesel må den trække ca. 1.500 kg.
Varerummet er på cirka 1.600 liter og bagklappen er elektrisk betjent – læssehøjden opgives til 65 cm. Der er fire fastgørelseskroge i varerummet og et rum under gulvet. Vi savner handskerumslås – men der er en midterboks med låg (som armlæn.) Der er tillige sorte tagrælinger.
Fine køreegenskaber
Bilen kører rigtig godt – ikke mindst takket været den særlige sportsaffjedring med multilink system bag, der følger med ST X-Line udstyret, og en præcist og letgående 6-trins manuel gearkasse. Ekstra havde bilen 18 tommer alufælge.
Man sidder helt lige og ganske godt bag læderrattet takket været fodpladen i bunden. Sæderne (el-justerbare i testbil) er sporty med læderkanter og særlige røde stiklinger. Der er elektrisk justerbar lændestøtte og trinløs indstilling af sæderyggen.
Adaptiv fartpilot koster ekstra
På sikkerhedssiden må man betale ekstra for adaptiv fartpilot, som gemmer sig i en teknologipakke til få tusinde kroner – det burde være standard. Men der er dog fartpilot og aktiv nødbremse. LED lygterne var også ekstraudstyr.
Udstyret er eller pænt – med 2-zone klimaanlæg, nøglefri start, stop/start system, el-justerbare sidespejle, røde bremsekalibre (X pakke), parkerings-assistent (ekstra), flere usb-stik, parkerings-alarm og SYNC3 connectivity med 12,3 tommer navigation.
—
Ford Focus SW Mild hybrid 48V Van:
Motor: 3 cyl. Benzin EcoBoost.
Teknik: Mild hybrid. 48V.
Elmotor: 15 hk.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 155 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 240 Nm v. 1.900-5.500 omdr.
Brændstofforbrug snit (WLTP): 19,2 km/l.
CO2 udslip: 117 g/km.
Topfart: 205 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,5 sek.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Dæk: Michelin Primacy 235/40 R18.
Bremser: vent. skiver/skiver – esc, ABS, ASR.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Mål varerum: 1.690 x 1.240 x 800 mm.
Mellem hjulkasser: 1.140 mm.
Åbning bagklap: 1.100 x 700 mm
Åbning sidedøre: 300 x 670 mm.
Læssehøjde: 650 mm.
Køreklar vægt: 1.388 kg.
Akselafstand: 270 mm.
Trailervægt: 1.000 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader: 313.870 kr.
Pris Van ekskl. moms: 206.054 kr.