Koreanske Hyundai har planer om at udbrede deres brint-lastbil Xcient til hele Europa efter 11 måneders flåde-test i Schweiz siden i fjor, hvor det er blevet til én million kilometer.

Xcient er verdens mest serieproducerede brintlastbil.

Der kører 46 Hyundai i testflåden i Schweiz – hvor der er sparet 630 tons CO2 udslip. Men målet for koreanerne er at levere 1.600 enheder af Xcint lastbilen inden 2025.

Store projekter i USA

Næste skridt for Hyundai og brintlastbilen er dog i første omgang ikke Europa – men USA, hvor to fonde har skudt midler ind i test af Xcient for at forbedre miljøet i Californien.

Den amerikanske udgave af lastbilen har en rækkevidde på 800 kilometer på grund af en større tank på bilerne, der arbejder med et tryk på 700 bar.

De første 30 test-køretøjer vejer 37 tons totalt – og hører til i den amerikanske Class 8 vægtklasse. De indsættes i anden kvartal i 2023 i det nordlige Californien.

Støttemidler

Et konsortium ledet af “The Center for Transportation and the Environment (CTE)” og Hyundai Motor får 22 millioner dollars (ca. 138 mio kroner) i støtte fra “The California Air Resources Board (CARB) og “The California Energy Commission (CEC).”

Dertil yderligere syv millioner Dollars (44 mio. kr.) fra “The Alameda County Transportation Commission og “The Bay Area Air Quality Management District.”

Etablerer fyldestation

De 30 brint-lastbiler har 6×4 i akselkonfiguration – og det bliver logistikfirmaet Glovis Amarica, som skal operere bilerne gennem en leasingordning.

Consortiet planlægger også at etablere en fyldestation med stor kapacitet i Oakland, Californien – som kan håndtere op mod 50 brintlastbiler med påfyldning med et gennemsnit på 30 kg.

USA-projekt nummer to

Hyundai har også hentet 500.000 Dollars (tre mio. kr.) fra “The South Coast Air Quality Management District (South Coast AQMD)” til at indsætte yderligere to klasse 8 Xcint brintlastbiler i det sydlige Californien. Også her er der hentet støtte fra “U.S. Environmental Protection Agency (EPA).”

Her sættes Xcient lastbilerne ind på transportopgaver i august i år – og køretøjerne skal anvendes som langturstransport mellem transportcentre i det sydlige Californien gennem et år.

Her vil koreanerne arbejde sammen med firmaet First Element Fuel (FEF) for at udnytte tre brint-fyldestationer i området.

Via Succes i Europa

At Xcient-lastbilerne kom på tale til opgaverne i Californien, skyldes langt hen ad vejen bilerne succes i Europa.

På baggrund af de nye aktiviteter i USA, vil Hyundai fremskynde udrulningen af brintlastbiler i USA. Man konfererer allerede med flere store logistikvirksomheder, som er interesseret i at benytte de grønne Xcint lastbiler.

På den længere bane vil Hyundai etablere brint-værdikæder med lokale partnere gennem introduktion af forskellige line-up’s af brintdrevne erhvervskøretøjer.