”Pris, pris, pris, pris, pris, pris. Tænk Dem bare under indkøbspris.” Sådan lyder en strofe i julesangen ”Sikken voldsom trængsel og alarm” – og Hyundai i Danmark er også i julehumør.

For selv om der er en prisliste klar med skarpe priser på den nye H350 kassevogn, når salget begynder i uge 10 i marts, så er priserne nok til at forhandle – bl.a. for flådekunder og leasingselskaber, som oftest har særlige økonomiske krav. Finansiering kan også ske gennem Hyundai Finans under Jyske Bank.

Det lagde salgs- og flådechef Thomas Haslund fra Hyundai i Danmark ikke skjul på ved vores første møde med den nye bil på dansk grund.

Stærk garanti
Vi prøvede flere udgaver af bilen ved lanceringen på det tyske marked for halvandet år siden – og nu fik vi kørt en meget kort aftentur i en enkelt af bilerne i Odenses omegn.

Hyundai og søsterselskabet Kia er blevet store på relativt kort tid gennem gode garantier, fornuftige priser og høj grad af kvalitet. Samme parametre gælder for den nye Hyundai H350.

Der kan vælges mellem to typer af garantier – tre år uden kilometer-begrænsning og fem år eller 200.000 km. De tre år vil passe godt til kurér-firmaer med meget kørsel – og den fem år vil passe til håndværkere, der måske ikke kører så langt.

Stærke 2,5-liter motorer
Bilen er rigtig godt skruet sammen, den kører helt entydigt godt – og så er 2,5 liter motorerne momentstærke, så de sagtens kan køre fuldtlastede og trække en trailer på op til 3,5 tons totalvægt. Vi har kørt med læs i Tyskland – 500 kg – men endnu ikke med trailer.

Motorerne på 150- og 170 hk er begge kraftige, men bundtrækket er bedst i den mindste motor. Bilerne opfylder kravene til Euro 6 – og anvender AdBlue, som tankes på modsatte side af dieselstudsen.

H350 kører i snit 12,3 km/l. Ved testen i Odense i 170 hk udgaven var der trækkraft (uden læs) fra 1.250 omdrejninger – det vil sige fra cirka 60 km/t i femte gear og 70 km/t i sjette gear. I bytrafik skal man i fjerde for at have trækkraft fra 50 km/t.

Ny H1 i 2018
De er basalt de samme, som benyttes i 1-tons modellen H1, der kommer i en ny udgave i 2018 – først da vil importøren satse på denne model, der dog kan bestilles i dag.

Prismæssigt ligger H350 meget tæt på biler som Renault Master og Opel Movano – og ikke langt fra Ford Transit 2 tons – men en del under priserne på Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter og VW Crafter.

Importøren satser fra begyndelsen på små og mellemstore virksomheder (SMV) med op til 10 biler som potentielle kunder. Det vil bl.a. sige håndværksmestre og vognmandsforretninger – bl.a. kurérfirmaer, der kan få glæde af de lange garantiperioder, fik vi at vide ved præsentationen i Tyskland.

Lavt støjniveau
Støjniveauet er lavt og gearskiftet meget letgående – en ekstra støjreduktions pakke kan fås i topudgaven Premium.

I det hele taget er der en høj kvalitetsfølelse. Rattet kan indstilles i to retninger. 6-trins gearkasse er standard – automatgear fås ikke.

Bilen kommer i en ”Trend” og ”Premium” udgave – sidstnævnte koster 20.000 kr. ekstra – og dertil kommer priser for forskellige pakker – f.eks. 16.000 kr. for pakke med bl.a. navigation, LED kørelys og bakkamera. En pakke til 6.000 kr. giver linjevogter, regnsensor, parkeringssensor og passager-airbag

Kun 5.000 kr. forskel på motorer
Teknisk er der kun 5.000 kr. forskel på 150- og 170 hk.

H350 er en bil, der skal sælges i mange lande i Verden, men den er først og fremmest udviklet til Europa og tilpasses så til andre markeder. I Europa stilles større krav til komfort end andre steder – og mere krav til sikkerhedssystemer.

H350 fås med hill start assist til hjælp til igangsætning på bakker. Standard er fire skivebremser og esc stabilitetssystem kaldet VDC (Vehicle Dynamic Control). Dertil anti-krængningssystem
Nævnes skal også otte tommer farveskærm eventuelt i forbindelse med navigation – og en fire tommer info-skærm i mellem omdrejningstæller og speedometer. Bluetooth er standard. Der er plads til montering af tachograf.

God aflæggeplads
Der er god aflæggeplads –  bl.a. over forruden og under sæderne. Premium har affjedret stofsæde, Trend har kunstlæder. I Premium fås man bl.a. også (udvalgt) multijusterbart rat, tågelys, aircondition med køl i handskerum, baksensor, fartpilot med begrænser, varme i sæde og udendørs temperaturmåler.

Herhjemme er der kun få udgaver – bl.a. kun højden H2, som svarer til de mest solgte varebiler i klassen. Der er to længder – og der er plads til op mod fem euro paller – i den længste udgave. Hertil ladbiler i to længder og minibusser.

Trailervægten opgives til henholdsvis tre- og 3,5 tons og nyttelasten til mellem 1.250 til 1.300 kg. Der er op til 12,9 kubikmeter varerum med 14 fastgørelsespunkter. Bagdøre kan åbnes op til 270 grader (den lange udgave).

Læssehøjden er 69 cm. Der er trin ved både sidedør og bagdøre. Bagdørene åbner op til 270 grader.

Aftale med Danlad
Hyundai Danmark har indgået et samarbejde med Danlad i fynske Ejby om opbygninger så som lad og alukasse – men kunder kan frit vælge opbygger.

Der er cirka 30 forhandlere klar til at sælge den nye H350 i uge 10 – ud af 43 udsalgssteder. Men alle Hyundai forhandlere kan få lov at sælge bilen, hvis de opfylder krav til f.eks. værksteder – det vil sige tilpas høje porte, de rigtige lifts og den rette uddannelse af medarbejdere samt leve op til markedsføringspolitikken, som også omfatter demo-flåde.

Huyndai og søsterselskabet Kia har mere end 20 års erfaring i at bygge last- og varebiler. Hyundai last- og varebiler sælges udover i Fjernøsten og Mellemøsten bl.a. i Rusland.

H350 bliver bygget i byen Bursa i Tyrkiet. Fra Tyrkiet kommer i dag også Ford Transit og Fiat Doblò samt trillingerne Fiat Fiorino, Peugeot Bipper og Citroën Nemo.

Fakta Hyundai H350 Cargo 150 hk:
Motor: 4 cyl diesel. Variabel Turbo Geometri (VGT).
System: Common Rail.
Miljø: Euro 5.
Slagvolumen: 2,5 liter.
Ydelse: 150 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 373 Nm v. 1.500-2.500 omdr.
Trækkraft: Fra 1.250 omdr. (4/5/6. gear: 50/60/70 km/t).
Forbrugssnit: 12,5 km/l.
CO2 udslip: 212 g/km.
Dæk: 235/65 R16c.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel m bladfjedre.
Dimension (lxbxh) kort: 5.515 x 2.436 x 2.690 mm.
Akselafstand: 3.435 mm.
Sidedøre: 1.280 x 1.810 mm.
Bagdøre: 1.550 x 1.810 mm.
Varerum: 3.100 x 1.796 x 1.956 mm.
Mellem hjulkasser: 1.380 mm.
Læssehøjde: 690 mm.
Pris: Fra 238.000 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk