Alle olieselskaber anvender på én eller anden måde additiver i deres dieselolie – og flere har også fået testet deres dieselolie af uvildige virksomheder og testchauffører.

Men hos én af landets store vognmænd handler det om prisen pr. liter dieselolie.

”Jeg har fast aftale med køb af diesel hos olieselskabet Shell, men det kunne være alle mulige andre udbydere. Det handler i al væsentlighed om prisen – og derigennem de aftaler, vi har med vores samarbejdspartner,” siger vognmand Lars Stokholm, Rødovre.

Han bruger faste Shell tanke rundt om i landet – og i udlandet skal der blot tankes på en Shell tank, som findes overalt.

Navne på additiver

Men ser man på reklamer i fagpresse og aviser er der mange olieselskaber, der fortæller om deres unikke dieselolie.

Hos Cirkle K promoverer man deres dieselolie med navnet ”Miles,” som henviser til oliens additiv.
”Miles renser og beskytter din bils motor, så den kører længere på literen og blevet mere pålidelig.

Besparelsen er testet i henhold til EU standard – udført af tredjepart pg sammenlignet med det brændstof, der forhandles på 1-2-3 tankstationer. Besparelsen kan variere i forhjold til motortype, kørestil – og kan kun opnås ved regelmæssig tankning af miles,” lyder teksten i annoncen.

Alle olier hedder det samme

Hos olieselskabet OK Olie forsøger man løbende at optimere brændstofprodukterne. Man ser imidlertid ingen grund til at opfinde nye produktnavne, der skal adskille sig fra andre som værende særligt effektive, når det sker.

”OK’s brændstof er én og samme slags, og forbedringer affødt af ny teknologi gælder således al vores dieselolie. Det nye er, at OK’s diesel nu indeholder en avanceret og såkaldt multifunktionel additivpakke med 1,6 gange større renseeffekt end tidligere,” siger markedschef Henrik Dehm, OK Olie.

Uønskede aflejringer

For at en dieselmotor kan kombinere gode kørselsegenskaber med en fornuftig brændstoføkonomi, kræver det et godt brændstof-indsprøjtningssystem, hvor de såkaldte injektordyser(huller) ikke bliver tilstoppet af uønskede aflejringer. Tilstopningen kan betyde tab af motorkraft, øget brændstofforbrug og ikke mindst en øget udledning af forurening.

”Ifølge tests, foretaget af det uafhængige, engelske analyseinstitut Intertek, har OK’s nyeste additivpakke en renseeffekt, så den forhindrer og fjerner tilstopning. Testen viser også, at man  undgår tab af motoreffekt – og dermed lægger vores olie sig under branchenormen på to procent effekttab. Faktisk kan vedvarende brug af vores diesel genskabe tabt motoreffekt, viser testen, ” siger Henrik Dehn.

Stort set alle i branchen i Danmark additiverer dieselprodukterne – hovedsageligt med additiver med rensende eller antiskumeffekt.

”Det er der tradition for, og ingen vil selvfølgelig være dårligere end konkurrenterne.” siger Henrik Dehn.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk