Hos MTDK A/S i Randers går man sine egne veje – helt modsat de store internationale trailerfabrikanter.

”Udover vores brede standard program, bygger vi ofte præcist de trailere, som kunderne ønsker. Således har vi netop udviklet en kærre, som i øvrigt var med kandidat til Årets Opbygning på Herning-messen tidligere i år –  efter en kundes ønske. Vi går ikke på kompromis. Hverken i udviklingsfasen eller i forhold til kvalitet på det færdige produkt,” siger adm. direktør Morten Tang, MTDK.

Fra 2D til 3D tegneprogram

MTDK har således tre ingeniører ansat, der udelukkende udvikler i et 3D tegneprogram. Alle de komponenter, der efterfølgende skal anvendes i produktionen, specificeres af vore ingeniører og teknikere i indkøbsafdelingen, så vi altid benytter anerkendte produkter og efterfølgende er i besiddelse af fyldestgørende dokumentation og reservedelslister.

”De kan arbejde måske 300 timer med udvikling, tegninger og tekniske specifikationer før et projekt til en kunde er klar, og først derefter begynder vi at købe ind til den første model. Vi har tidligere udviklet på forskellige nye projekterer i op til 18 måneder. Det er dyrt, men efterfølgende forsøger vi naturligvis at sælge modellen til andre kunder med samme behov,” siger Morten Tang.

Udvikles i Randers

Han fortæller, at han selv stadig arbejder i det gamle 2D tegneprogram, og det er der meget morskab over blandt de unge ingeniører. Den teknologiske udvikling går stærkt i disse år, men hos MTDK er man med helt fremme.

Hos MTDK udvikler man alle projekter hjemme i Randers, men selve produktionen af de nye trailere og anhængere sker ikke i Danmark længere, Det er for dyrt. Men derimod købes produktionspladser på fabrikker i udlandet.

”Der produceres vores trailere så præcist efter vores specifikationer. Derefter bliver alle trailerne leveret i Randers, hvor vores medarbejdere står for den endelige slutmontering, kontrol samt syn af traileren,” siger Morten Tang.

”Vi har eksempler på kunder, som har meget specifikke krav til en trailer, og så er også med at betale en stor del af omkostningerne for selve udviklingen,” siger Morten Tang.

Nye udviklinger fra MTDK-trailere:

MTDK har udviklet deres AMT UL200 – en to-akslet nedbygget udtrækstrailer med aftagelig svanehals. Dertil hydrauliske tvangsstyrede aksler og 12.600 mm seng samt alusider på repos. Samtidigt er der indbygget en tværgående værktøjskasse i forsmækken på traileren.

Ny er også en fireakslet MT400 maskintrailer. Den har hydrauliske dobbelte ramper, styrbar bageste aksel, 10 par kæpstokke og 12 T surringskroge.

AMT KM300 er en tre-akslet 7.100 mm kærre med en ladhøjde på 8000 mm, 2.000 mm udtræksbar trækstang, 2.200 mm udtræksbar bagramme, to løse aluramper, med magasin, seks par kæpstokke, 2 x 15 stk. 5 T surringskroge samt fire forbrednings-skilte.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk