For forventer at kunne levere deres nye Ranger Raptor pick-up allerede sidst på året – og prisen er fastlagt til 427.075 kroner plus moms.

Til den pris får man en bil, der er endnu barskere end den nuværende model – for nu diskes der op med en 3-liters V6 twin-turbo Ecoboost benzinmotor, der har et moment på 288 hk og 491 Nm.

Den første Ranger blev solgt med en 5-cylindret dieselmotor, der var kendt for sit fornemme drejningsmoment – mens afløseren kun havde en 2-liters twin turbo motor, der ikke havde samme trækkraft med fuld last.

Også 3-liters V6 turbodiesel

Den nye Ranger serie vil også kunne fås med en 3-liters V6 turbodieselmotor. I hvert fald er der tale en Ranger-modeller med bedre præstationer end tidligere.

Det skulle især professionelle erhvervskunder med behov for en tung trailer drage fordel af.

”Ranger Raptor leverer den ultimative køreoplevelse med sine vilde terrænegenskaber,” siger Hans Schep, General Manager, Ford Europa.

Amerikansk design

Ford har helt tydeligt lagt sig op ad Fords amerikanske F-150 pick-up serie, når det gælder designet – med kraftige Ford bogstaver hen over fronten.

Det er igen Ford Performance, der står udvikling og design af den nye Ranger Raptor-serie – ligesom det også var tilfældet tilbage i 2018, hvor den første Ranger Raptor blev lanceret.

Ægte terrænentusiaster har været i tankerne, da den nyeste Ranger Raptor blev udviklet for at sikre den bedst mulige køreoplevelse kombineret med ekstreme terrænegenskaber, som Ford understreger.

Præsenteret i Marokko

Den første Raptor blev præsenteret for den europæiske presse ved et arrangement i Marokko, hvor udfordringerne i terrænet var i en klasse for sig selv – og ikke noget, man kan prøve af under danske forhold.

Hele syv køretilstande sikrer optimale kørselsforhold på alt fra glatte veje, i mudder og kørsel i terræn. Man kan, som Ford fortæller, læne sig tilbage i de nye sportssæder, der ikke kun er med til at øge komforten, men også giver optimal støtte under al slags kørsel.

Den nye Ranger Raptor tilbyder derudover endnu smartere teknolog med blandt andet den 12,4 tommer skærm i instrumentbrættet samt en 12 tommer infotainment-skærm med adgang til Fords nye SYNC4 informationssystem.

Sideløbende med VW Amarok

Ford Ranger og Ranger Raptor er udviklet i Australien og bygges på Fords store Silverton fabrik i Sydafrika. Fabrikken er blevet udvidet, fordi fabrikken også skal bygge den næste udgave af Volkswagen Amarok som led i samarbejdet mellem de to fabrikker, når det gælder erhvervskøretøjer.

De to biler vil dog få hvert deres DNA, så man tydeligt kan se forskel på en Ford Ranger og en Volkswagen Amarok. Hvornår den nye Amarok lander herhjemme, vides dog endnu ikke.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk