Priskrigen på varebilsfronten tager til i styrke – og i dag offentliggjorde Renault Danmark endnu lavere priser på deres modeller.

Målet er 20 pct. markedsandel af varebilsalget herhjemme i år. Det skal ske gennem aftaler om gunstige priser fra fabrikken i Frankrig.

Chok på erhvervsbilmesse

Der blev lagt ud på e-Com-Expo erhvervsbilmessen i Bella Center i efteråret, hvor man stillede priser på en ny elektrisk Master på linje med den dieseldrevne Master med automatgear – på 325.000 kroner.

Et fald på over 70.000 kroner i forhold til den først udmeldte pris.

Renault Master er også kåret til Årets Varebil i Europa 2025 af europæiske fagjournalister.

Prisen sat 60.000 kr. ned

Hos Nissan, der importerer Masters søstermodel Interstar, fulgte man trop med samme priser – men endda ligt billigere diesel-udgaver.

Men nu har Renault Danmark så sat prisen yderligere ned på den elektriske E TECH model af Master, så fra-prisen er 265.000 kroner eksklusiv moms -– men uden at rette på dieselpriserne. Det er et prishug på 60.000 kroner.

Endnu figurerer de nye priser ikke på Renaults hjemmeside – her er der en mellem-udregning på 290.000 kroner.

Nytårs-spotpriser

Og prisen på den mindre Trafic E TECH følger med ned. Men måske er der med de udbudte billige udgaver tale om særudgaver – eller nytårs-spotpriser.

Mellemmodellen Trafic E TECH koster fra 212.000 kroner – det er et fald på yderligere 48.000 kroner – hvor den kortvarigt har ligget på 227.00 kroner.

Kangoo skubber Express ud

Samtidig er prisen på Kangoo E TECH sat 25.000 kroner ned – til 187.000 kroner plus moms.

Basisudgaven Renault Express – tidligere Dacia Dokker – er dog samtidig røget ud af programmet, da Kangoo sælges så favorabelt.

Udfordringer for branchen

I branchen må Renault Danmarks nye tiltag skabe væsentlige udfordringer, da alle konkurrenter pludselig er væsentlig dyrere.

Fagmediet bursd.com har beregnet, at den 2-tons e-Transit nu er 169.000 kroner dyrere end Renault Master – og den nye e-Transit Custom nu er 99.000 kroner dyrere end Trafic E TECH,.

Hos Mercedes er e-Vito nu 205.000 kroner dyrere end Trafic E TECH – mens e-Sprinter er 161.000 dyrere end Master E TECH.

Nødt til at reagere

Hos Peugeot er e-Expert nu 101.000 kroner dyrere end Trafic E TECH og e-Boxer 135.000 kroner dyrere end Renault Master E TECH. Toyota Proace Electrique er 131.000 kroner dyrere end Trafic E TECH.

Forbrugerne – erhvervslivet – er de store vindere i denne priskrig. De kan få de nyeste varebiler til ultralave priser.

Og branchen er tvunget til at reagere.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk