Der er åbenbart store udfordringer, når det gælder salg af Dacia herhjemme fra i år. I takt med at elbiler stadig er uden afgift, er prisen på Dacia, der ikke fås i el-udgaver de første mange år, stukket lidt af.
Det er fordi forskellen mellem ingen afgift og afgift er betydelig, og fordi fabrikken kan sælge alle de Dacia-biler, der produceres til normal pris sydpå.
Lettere med elbiler
Mens det er sværere med Renaults elbiler – undtagen herhjemme og i Norge – så dem kan vi godt få til en attraktiv pris.
Så som den nye Renault 5 E-TECH, der koster 185.000 kroner herhjemme.
Det er billigere end i Frankrig og Tyskland. Der er forresten åbent hus hos forhandlerne i weekenden – omend den først leveres i april.
Fem salgssteder
Men i stedet for at droppe importen, så har den danske importør valgt at beholde mærket – men nu kun med fem udgangssteder i Danmark – men fortsat 31 servicesteder.
Og der skal sættes penge af til et særligt design af forhandlernes showroom.
Via servicesteder
”Dacia skal derfor også markedsføres lokalt af de udvalgte forhandlere – men det er ikke utænkeligt, at servicestederne kan være behjælpelige med at skaffe bilen hos forhandlerne – til kunder, der ikke vil rejse langt for at hente deres nye bil.”
Det fortæller produktansvarlig for Dacia i Danmark, Fabian Priewe, som stadig har troen på mærket, der har bragende succes i resten af Europa.
Tredje generation Duster
Det gælder ikke mindst i forbindelse med lanceringen af den nye Duster, der nu er klar i tredje generation.
”Bilen er klar til levering i marts måned – men priserne er klar nu – også som Van, hvor den skal koste 205.265 kroner som Hybrid 140-model med automatgear. På hvide plader koster den 310.000 kroner,” fortæller Fabian Priewe.
I Tyskland koster den til sammenligning 25.000 euro – eller ca. 188.000 kroner, fordi tyskere ikke betaler afgifter på biler.
Populær som Van
I Danmark havde man håbet at lande under 300.000 kroner, men det lykkedes ikke helt. Den danske importør har ellers forhandlet priser med fabrikken i 11 måneder.
Duster sælges ikke mindst på gule plader som Van – mens den største kundegruppe til hvide nummerplader er borgere over 50 år – fordi den er let at komme ind og ud af og fordi man sidder højt og har godt udsyn.
I finalen til Car of the Year
Duster er i med i finalen mellem syv biler til det meget værdsatte trofæ ”Årets Bil i Europa 2025” – eller Car of the Year.
Det afgøres faktisk her til formiddag i forbindelse med biludstillingen i Bruxelles – hvor også den nye Renault E TECH deltager.
Duster er samtidig aktuel fordi den i en let ombygget ”Sandriders” udgave er med i årets Dacar Rally.
Slut med 4×4 i Danmark
Om bilen, som vi så i går for første gang herhjemme, kan vi sige, at den nu står på Renaults nye CMF-B platform, som er mere moderne.
I andre lande fås bilen med træk på alle fire – som herhjemme også var tilfældet i de tidligere udgaver – men den tages ikke til Danmark.
Ikke adaptiv fartpilot
Men bilen er som nævnt fortsat højbenet og kommer med en masse udstyr – så som 10 tommer touchscreen, LED lygter og en masse praktiske detaljer i kabinen – bl.a. kroge til tasker og sko.
Den største mangel er dog, at bilen ikke har adaptiv fartpilot.
Det kommer for første gang i en Dacia, når den store Bigster model lanceres senere i år.