Stellantis bygger en stor del af de europæiske biler – og selv om designet er forskelligt fra mærke til mærke, så er teknikken oftest den samme, når vi se på f.eks. Peugeot, Citroën, Opel og Fiat.
Koncernen tilbyder som de få deres biler både med el- og forbrændingsmotorer – da kunder i Sydeuropa stadig hæger til diesel og benzin.
Det gøres ved, at den forreste del af platformen er fleksibel – hvor der er plads til flere typer drivliner. Så kan koncernen skrue op og ned for produktionen af forskellige typer af biler.
Kun som elbil
Det er så en stor fordel i en periode, hvor kunderne svigter elbilerne fordi statstilskud til elbil-kunder gøres ringere, som det bl.a. har været tilfældet i Tyskland.
Herhjemme er elbiler i højsædet – så her kan Stellantis så lettere afsætte deres elbiler.
Faktisk er mange af produkterne kun udbudt med el-teknik i Danmark.
Bilen tilbagekaldes
Det gælder bl.a. Peugeot 3008 – også kaldet E 3008. Vi har prøvet topmodellen GT Pack – som sælges netop nu på tilbud til 330.000 kr. på hvide plader. Det er en besparelse på 40.000 kr.
Basisudgaven allure fås endda fra 300.000 kr. Der er her tale om besparelser på 30.000 kr. Van priser vil ligge på ca. 240.000 kr. I en el-varebil spares kun momsen.
Lige nu er der dog udfordringer med bl.a. E-3008, som har fejl ved bærekuglerne. Importøren i Danmark (Wismo Group) har ifølge Motor-magasinet netop bedt ejere af biler, som er tilbagekaldt, om ikke at køre i dem, før fejlen er udbedret. Nye biler får formentlig udbedret fejlen inden levering.
Tre ydelser
Vi indledte testen af bilen max opladet og en lovet rækkevidde på 522 km – selv om den officielt kun er på 519 km. Vi kørte da også i den inden det blev rigtig koldt.
Ydelsen er 210 hk (170 kW) og 343 Nm. i sport-mode. Vælger man normal mode er ydelsen 190 hk. og vælges eco opnås 170 hk.
Bilen har 11 kW AC onboard lader med tre faser, men man kan også få 22 kW. Opladning AC sker på 4,5 timer for 0-100 pct. Med DC ledning klares 20-80 pct. på 30 minutter. Opladning sker med op til 160 kW (DC). Mobiltelefonen oplades i øvrigt trådløst.
Tre rekuperations-trin
Topfarten er 170 km/t og man når 100 km/t på afdæmpede 8,8 sekunder. Energiforbruget er170 wh/km. Batteriet er på 73 kWh – og varmepumpe er standard.
Men man kan også samle en masse strøm op ved rekuperation – det indstilles i tre trin via skifteplader bag rattet. Vi opnåede samlet et forbrug ifølge instrumenterne på 15,6 kWh.
E 3008 fås også i en Long Range udgave på 96,9 kW med en rækkevidde på op til 700 km – samt i en Dual range model med træk på alle fire med 525 km rækkevidde.
Tilvænning
Coupé-designet er ganske vellykket, selvom én coupé ikke byder på så meget plads inden døre som en normal SUV. Der er dog op til 1.500 liter at gøre godt med i varerummet, hvis man får den ombygget som van. Og med GT Pack udstyr er den jo “mesterlig.”
Den nye udgave har stadig i-cockpit – men har fået ny digital instrumentering med 21 tommer skærm – inklusive navigation. Men der er mange funktioner på skærmen, der skal læres.
Klimaet skal indstilles på skærmen – sammen med telefon, navigation, medier og mirror link. En del funktioner er dog samlet i kontakter udenfor skærmen.Flere af den er samlet i en mindre skærm.
Man kan selv vælge sine yndlings genvejs-taster – kaldet Toggles.
Høj sikkerhed
Typisk Peugeot har den et lille læderrat med flad bund og top. Vi skal også nævne testbilens sæder med betræk i ruskind og læderkanter.
Sikkerhedsmæssigt er der adaptiv fartpilot, nødbremse, p-sensorer for og bag, skiltegenkendelse, 360 grader bakkamera, full LED Matrix forlygter samt varme i rat og sæder.
Ingen bagrudevisker
Sæderne i sportsudformning giver god støtte. Et minus i forbindelse med udsynet er den manglende bagrude visker.
På udstyrslisten er der også elektrisk håndbremse, nøglefri start, midterboks, handskerum (uden lås), sorte alufælge og glastag (som kan åbnes.)
Vi skal fremhæves den elektriske bagklap, det store rum under gulvet bagi samt to kroge og 12 volts stikket. Og ikke at forglemme – de 1.250 g. trailervægt, som er flot for en elbil. Og vigtigt for en erhvervsbil.
–
Fakta Peugeot E-3008:
Ydelse: 210 hk.
Moment: 343 Nm.
Batteri: 73 kWh.
Rækkevidde WLTP: 519 km.
Opladning AC 0-100 pct.: 4,5 timer.
Opladning DC 20-80 pct.: 30 min.
Energiforbrug: 170 wh/km
Topfart: 170 km/t.
Accell. 0-100 km/t: 8,8 sek.
Totalvægt/køreklar vægt: 2.640/2.228 kg.
Trailervægt m bremser: 1.250 kg.
Læssehøjde: 790 mm.
Varerum: Ca. 1.480 liter.
Dæk: Michelin e-Primacy 255/50 R20.
Pris Van: Fra ca. 240.000 kr.
Pris E 3008 januar 2025 hvide plader : Fra ca. 300.000 kr.
Pris testbil GT Pack: Fra ca. 330.000 kr.