Denne weekend i København er ud over store musikarrangementer præget af spændende motorsport på Bellahøj.

For Copenhagen Historic Grand Prix er en folkefest, hvor tusindvis af danskere fra hele landet valfarter til hovedstaden for at se gamle racerbiler dyste.

Siden 1996

Motorsport midt i en storby er en ældgammel tradition, som herhjemme tog sin begyndelse foran Christiansborg i 1996, da København var kulturby.

Siden er løbet rykket rundt bl.a. til Holmen – og fra 2001 til 2012 til Fælledparken – og igen fra 2013 på Bellahøj bakke i regi af Nellemann koncernen.

Trafikkaos og støj

Trods irritation fra mange bilister med trafikkaos både før og under løbs-weekenden – og en del beboere, som synes en to og en halv dag med op mod 98 decibel støj mod op mod 82 decibel i en normal myldretid – angivet af Teknik- og Miljøforvaltningen i København – så er der flere tusinde begejstrede tilskuere.

Til med har arrangørerne også forpligtet sig til at foretage løbende støjmålinger under arrangementet, hvor 500 frivillige i øvrigt hjælper med at få kultur-arrangementet gennemført.

De gamle biler spares ikke

Tilskuerne ser både på race og på gamle racerbiler, hvor mekanikere har travlt med at gøre de klassiske biler køreklare – og selv om bilerne er over 50 år gamle (for de flestes vedkommende) bliver de ikke sparet.

Masser af bilklubber – lige fra Alfa Romeo til Ford – stiller op med gamle klenodier, og er man til terræn, så er Land Rover klubben repræsenteret.

Desuden kan man få en tur i en ny Land Rover på en særlig agility bane – igen i år foranstaltet af importøren sammen med Land Rover Experience Center.

Penge til kræftsyge børn

Men der samles også mange penge ind til kræftramte børn på Rigshospitalet, hvor besøgende kan købe en tur i en racerbil.

Pengene går ubeskåret til afdelingen på Rigshospitalet.

VOTY på banen

VOTY.dk har besøgt årets Copenhagen Historic Grand Prix – ikke for at rapportere fra løbet, da vi som erhvervs-site i reglen ikke behandler motorsport.

Men for at besøge et par af udstillerne, som er en vigtig bestanddel af arrangementet – ligesom spise- og udskænkningssteder er det. Det hele hører til en folkefest.

Udover en del udstyrsforretninger er der også bilforretninger, der tog imod – således Toyota, der bl.a. viser den helt nye og helt elektriske BZ4X.

Gravemaskiner og pick-up’er

Men Nellemann koncernen dominerer dog – og her er alle dele af forretningen repræsenteret.
Fem medarbejdere fra koncernens event-sektion i Herlev har styr på hele arrangementet – og egne udstillinger.

Nellemann Machinery (tidligere kendt som Svenningsens Maskinforretning) viste det nyeste i entreprenørmaskiner – mens sales-trainee Oliver Sellner fra Isuzu-forhandler Rafn Larsen i dag viste os et bredt udsnit af den nye D Max serie.

Hos Isuzu har man specialiseret sig i ”purpose built” køretøjer. Ingen opgaver (næsten) er umulige, når det gælder opbygninger, er meldingen.

Spændende Aston Martin

Vi besøgte også Nellemann Leasing – hvor man kan få alle typer af biler og mærker – samt Volvo, som Nellemann er forhandler af i København og Roskilde.

Tillige er Aston Martin udstillet, som Nellemann-gruppen selv repræsenterer.

Sprit-nye Kia Niro

Største aktivitet er dog koncernens egen Kia Bilimport, som viser næsten alle udgaver af mærket – også den nye Niro plug in hybrid, som i næste måned suppleres med en eludgave, samt bl.a. de nye e-Soul og plug-in nyheden Sportage.

Her skal vi heller ikke glemme den elektriske Kia EV 6 – Car of the Year i Europa 2022.

450 km i MG4

Koncernens andet store mærke er MG – i dag produceret i Kina af SAIC, én af verdens største bilproducenter – men mærker MG har en bilhistorisk fortid i England, der går tilbage til 1924 (Morris Garage.)

Hos MG er der også fuldt hus – med alle modeller udstillet. Bl.a. sidste skud på stammen – den første elektriske stationcar i sin klasse – MG5.

Og i oktober kommer så den nye hatch-back MG4. MG4 Electric er MG Motors mest avancerede bil nogensinde. Dens batteri giver mulighed for en WLTP-rækkevidde op til 450 km.

MG5 Van ikke en umulighed

Generelt har ingen af koncernens elbiler en pris, hvis de ombygges som Van – som MG5 kunne være meget interessant som – i takt med at bl.a. kommuner kræver grønne køretøjer af deres leverandører.

”Det koster både en ombygning med typegodkendelse og mange ressourcer – men det ville selvfølgelig være muligt, når en eventuel efterspørgsel kommer,” siger PR-chef Lene Mejdal Iversen fra Kia-importøren til VOTY.dk.

I dag tilbydes Van udgaver af alle benzin-, diesel- og plug-in udgaver fra Kia, hvor man har både private kunder og erhvervskunder.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk