Krisen kradser i hele Europa – og det er måske en del af forklaringen på, at en mærke som Dacia har vind i sejlene.

For som eneste ud af de 20 største bilmærker i Europa oplever Dacia fortsat vækst. I første halvår blev der solgt 277.885 Dacia. Og salget stiger på alle modeller.

På gule plader

Tidligere var varebilen Dacia Dokker også meget populær – men Dacias ejer, Renault Group, valgte at markedsføre bilen som Renault med det kendte tilnavn Express.

Bilen bygges samme sted som Dokker – i Tanger, Marocco – og salget er fortsat imponerende højt. Også herhjemme.

For Dacias øvrige modeller er der i første omgang Sandero, der er populær som Van i Danmark – og det ventes også at blive tilfældet med den nye Jogger udgave, der er større og mere praktisk end Sandero.

En undtagelse

Bilindustrien oplever i Europa et brat faldende salg, stigende priser og generelle leveranceproblemer – men Dacia er en undtagelse. Salgstallene for Dacia første halvår 2022 taler sit tydelige sprog.

I forhold til første halvår 2021 øger Dacia sit salg med 5.9 pct. Og det stigende salg skyldes ikke en enkelt bestseller, men at der er vækst på alle fronter.

Sandero i top

Dacia Sandero er fortsat den bedst sælgende model med 112.000 solgte enheder i første halvår, hvilket er en stigning på 1.8 pct. i forhold til samme periode 2021.

Lige i hælende på Sandero kommer den opdaterede Duster, der med 99.000 solgte enheder har oplevet en stigning i salget på 5.5 pct.

Mini elbil i top tre

De sidst tilkomne modeller – den 100 pct. elektriske Dacia Spring – har siden nytår solgt i 5.000 enheder om måneden og er i top tre, når det gælder elbiler til private – mens Dacia Jogger som kom på markedet i foråret i Danmark, kan bryste sig af et salg på 21.700 enheder.

I alt er der taget mere end 50.000 ordrer på Jogger siden lanceringen for seks måneder siden – hele 64 pct. af disse er højeste udstyrsniveau.

Populær som privatbil

Det nye tal cementerer den status som Dacia Sandero har på det europæiske marked, hvor den siden 2017 har været den bedst sælgende bil til de private bilkøbere.

Næste sammen flotte status har Dacia Duster, der siden 2018 har været den bedst sælgende SUV til private bilkøbere.

Flest fra et andet mærke

Generelt betyder det, at Dacia i Europa er det tredje bedst sælgende mærke til private.

De imponerende salgstal baserer sig på lige dele loyalitet og evne til at kapre kunder fra andre bilmærker. 75 pct. af Dacia køberne ejede før et andet bilmærke og hele 64 pct. af alle Dacia ejere køber Dacia igen, når de skal skifte.

Danmark sakker bagud

Herhjemme er Dacias salgstal knapt så imponerende, men det skal der laves om på, for de gode europæiske salgstal for Dacia viser det store potentiale mærket har.

”Herhjemme har vi indtil nu ikke indfriet dette, men det er en klar prioritet, at Dacia skal have en betydelig mere fremtrædende rolle på det danske marked end det har nu”, siger Country Managing Director Mikkel Sort fra RN Danmark, importør af Renault og Dacia i Danmark.

Lavt sikkerhedsniveau

Et minus i karakterbogen er, at sikkerhedsniveauet ikke lever op til bl.a. Renaults øvrige personbiler – bl.a. fås Dacia modeller ikke med adaptiv fartpilot. FDM har flere gange kritiseret sikkerhedsniveauet – og direkte anbefalet bilkøbere at se bort fra Dacia.

Man kan sige, at en ny Dacia sikkerhedsmæssigt er på niveau med de biler, som blev solgt for generation siden. Så når man skifter en  måske 10 år gammel bil ud med en Dacia, så er sikkerhedsheden faktisk stærkt forbedret.

Og på gule plader er Davia bilerne – ofte som servicebil og pizzabud – ikke ringere udstyret sikkerhedsmæssigt end gennemsnittet for de fleste varebiler, hvor meget sikkerhedsudstyr fravælges – eller ikke kan fås endnu.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk