Ford lancerer nu sin nye Ranger pick-up med nye motorer, der er mere økonomiske og med mere sikkerhedsudstyr.

Med 10-trins automatgearkasse fra de amerikanske Ford Mustang og F-150 pick up vil den nye Ford Ranger byde på langt bedre komfort end den nuværende Ranger-serie.

Læg dertil den kraftige bi-turbo motor med 213 hk, som har et drejningsmoment på 500 Nm. Ford præsenterede allerede teknikken i en ekstra rå udgave med navnet Raptor på IAA transportmessen i fjor – mens verdenspremieren var på en it- og video messe i Köln tidligere i 2018.

Lidt ringere trækkraft

Den nuværende Ranger har vundet masser af sammenligningstests i topmodellen med den robuste 5-cylindrede 3,2 liter topmodel med 200 hk og 470 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger.

Ford har meldt ud, at bilen henter sine 500Nm mellem 1.750-2.000 omdrejninger – og det er bevis på, at den gamle 3,2 liter maskine er smidigere – med et moment over et bredere område. Så bundtrækket er derfor ikke lige så godt – for momentkurven er ikke lige så flad over et længere omdrejningsområde som i den nuværende 3,2 liter udgave med fem cylindre.

Den nye Ranger er måske mere all-round med det nye automatgear, og den er nok også lige så ferm til at klare udfordringer i terrænet som forgængeren. Men måske ikke lige bilen til entreprenøren, der også skal have hægtet sin trailer med en tung gravemaskine på ladet.

Trailer på 3,5 tons

Bilen kan (fabrikstal) trække en trailer op til 3,5 tons. Bilen kan laste op til 1.252 kg. Bilen fås med støddæmper-belastet bagklap, så den er lettere at sænke og løfte.

Ford oplyser en vadedybde på 80 cm og frihøjde på 23 cm. Til- og frakørselsvnkler opgives til henholdsvis 29- og 21 grader.

Men Ford (og andre mærker) er nødt til at down-size for at leve op til myndighedernes krav til lavere CO2 udslip og lavere brændstofforbrug – faktisk tæt på 10 pct. levere end den nuværende Ranger. Bilen bruger SCR (selective catalytic reduction) efter-behandlingssystem med AdBlue tilsætning som kendes fra lastbiler.

Arbejdshest i Danmark

Ude i Europa er en pick-up oftest brugt til fritidskøretøj, hvor der er en mountain-bike og et surf-bræt på ladet – og plads til fire i kabinens læderstue.

Men med vores 150 pct. afgift på hvidpladebiler herhjemme, sælges nærmest alle pick-up køretøjer til professonelle brugere – på gule plader.

Roses skal Ford derimod for at tilbyde adaptiv fartpilot, nødbremsesystemer og andre sikkerhedssystemer i den nye Ranger – så som fodgænger-genkendelse, linjevogter, skilte-genkendelse, intelligent fartbegrænser, parkerings-assistent og Pre-Collision Assist.

Motorer fra 130 hk

Hvad Ford i Danmark vælger af standardudstyr, vides endnu ikke. Bilen lander herhjemme til sommer. Priserne kendes ikke – men er sikkert på samme niveau som i dag på grund af konkurrenceforholdene.

Ranger-seriens nye motorer kan også fås i 130- og 170 hk udgaver med enkelt-turbolader – de yder henholdsvis 340- og 420 Nm. Mindste udgave har 6-trins manuel gearkasse.

Wi-Fi center

Som det nærmest er påkrævet er den nye Ranger også et mobilt Wi-Fi center, som kan kobles til 10 Wi-Fi systemer. Bilen er også forberedt til FordPass mobile-app – og SYNC3 kommunikations- og underholdningssystemet, som bilen fik i 2015, fortsætter.

Den nye Ranger ligner sin forgænger i design, men bilen har fået ny kofanger og ny kølergrill. Der kan vælges xenon-forlygter og LED signatur-kørelys. Interiøret kan fås med forskellige farvenuancer – ligesom topudgaver som Wildtrack og Limited kan fås med læderstue og 17 tommer alufælge. Bilen fås også i avancerede farver.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk