Renault Trucks bygger en 11.300 kvadratmeter stort bæredygtigt forsknings- og udviklingscenter i Lyon, som er klar i 2021.

Renault Trucks med hovedkontor i Lyon, bygger det nye center i Lyon-forstaden St Priest.

Centret kommer til at dække et areal på over 11.300 kvadratmeter og forventer at åbne i første halvdel af 2021. Det vil blive det næststørste forsknings- og udviklingscenter i Volvo-koncernen, som Renault Trucks er en del af.

Samle ekspertise ét sted

Centret er en del af et ambitiøst byggeprojekt lanceret af Renault Trucks – som er en del af Volvo Trucks-koncernen. Målet er at samle Renault Trucks brand-ekspertise ét sted under de bedst mulige forhold.

De forskellige afdelinger vil alle skulle samarbejde i denne redesignede og reorganiserede bygning for at udvikle projekter til Renault Trucks og andre mærker i gruppen.

For at skabe synergi, fremme innovation og sikre succesen for fremtidens Renault Trucks og flere mærker i gruppen vil det nye center i Lyon-forstaden Saint Priest huse mere end 1.000 eksperter.

Lette samarbejdet

Dette vil gøre det til et af de 10 største forsknings- og udviklingscentre i Frankrig. Formålet er at lette samarbejdet mellem medarbejdere og fremskynde validering og realisering af udviklingsprojekter for fremtidens lastbiler.

En helt ny tilgang til organisationen i denne treetagers bygning vil fremme tværfagligt samarbejde mellem afdelingerne. Fra mindre kontorer til åbne rum – til kreative områder, er hele bygningen designet til at fremme innovation og vidensdeling.

Virksomheden “ARCHIGROUP” skal stå for byggeentreprisen med støtte fra virksomheden “ETAMINE,” som er ekspert i bæredygtig udvikling.

25 pct. mindre energi

Bygningen vil komme til at forbruge 25 procent mindre energi end fransk lov foreskriver. Det nye center er designet i overensstemmelse med de nyeste, strengeste anbefalinger under højkvalitets-miljøstandarden NF HQE (miljøcertificering for bæredygtige bygninger).

For at optimere investeringen på 33 mio. euro til byggeriet er hele byggeriets livscyklus taget i betragtning – herunder ikke kun indkøbsomkostninger, men også vedligeholdelse, energi, forbrugsstoffer og affaldshåndtering.

Byggeriet af det nye forsknings- og udviklingscenter påbegyndes til sommer.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk