Ikke et ord om østeuropæiske lastbiler, der i årevis har plastret motorvejsnettets rastepladser til i ugevis.

For EU er ikke begejstrede for de nye danske regler, der nu er trådt i kraft.

Der er tale om et resultat af sidste års finanslovsaftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

Ordlyden er, at det fra i dag ikke længere er lovligt for lastbiler at holde mere end 25 timer på en statslig motorvejsrasteplads.

Mødtes på Ejer Bavnehøj

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen har sammen med Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen markeret de nye regler ved at afsløre nye parkeringsskilte på en rasteplads ved Ejer Bavnehøj.

Der er skilte, der indikerer, hvor hurtigt man må køre, hvor man kan risikere at påkøre et dådyr, eller hvor man kan tanke benzin – og nu kommer der et nyt skilt på statens motorvejsrastepladser, som lastbilchaufførerne skal holde øje med.

Det handler om ialt 90 statslige motorvejsrastepladser rundt om i landet.

Lettere at holde hvil

Den nye begrænsning sikrer, at det bliver lettere for lastbilchauffører at finde en ledig parkeringsplads, når de i løbet af deres arbejdsdag har brug for at gøre et kortere ophold.

Samtidig vil det ikke længere være muligt for chauffører at tilbringe deres fridage eller weekender i lastbiler på motorvejsrastepladserne.

”Det er ikke statens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for lastbilerhvervets behov for længerevarende ophold. Det er op til branchen selv at løse udfordringen med langtidsparkering,” siger Ole Birk Olesen.

Forbud mod ugehvil

Den politiske aftale skal sikre, at rastepladserne bliver brugt til det, de er skabt for – at holde pauser og kortere hvil.

”Jeg vil gerne minde om, at det ifølge EU-reglerne allerede i dag er ulovligt for lastbilchaufførerne at tilbringe deres regulære ugehvil i lastbilen. Sådan vil det også være fremover. Hvis lastbilerne fra den 1. juli opholder sig på rastepladsen i mere end 25 timer, vil det resultere i en bøde,” siger Ole Birk Olesen.

Kim Christiansen, der er transportordfører for Dansk Folkeparti, er enig med ministeren i, at der skal sættes en stopper for brugen af motorvejsrastepladserne til langtidsparkering.

Ordnede forhold

”Vi ønsker ikke campinglignende forhold på vores motorvejsrastepladser, hvor chauffører opholder sig i flere døgn, og lastbilen optager pladsen fra dem, der har brug for at holde deres pauser og kortere hvil. Derfor er jeg meget glad for, at vi har indført de nye regler, der er med til at sikre ordnede forhold og mere kapacitet på vores rastepladser,” siger Kim Christiansen.

Fra første januar 2019 bliver det generelle bødeniveau for ulovlig parkering hævet fra 510- til godt 2.000 kroner, mens det på til- og frakørselsramperne bliver hævet fra 1.000- til cirka 3.000 kroner.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk