Daimler-koncernen tror, at fremtiden for transport i første omgang ligger på el-drift i byer – men på sigt på brint.

Søndag gav Mercedes-Benz Vans for første gang journalister fra Van of the Year juryen mulighed for at køre i de elektriske udgaver af varebilerne Vito og den nye Sprinter i Hamburg. Men det helt store nyhed kom så i går, da man viste arvtageren for el-Sprinter: brint-Sprinter plug-in hybrid.

I dette tilfælde var teknikken, der delvist stammer fra personbilsdivisionens SUV model GLC Fuel Cell, bygget ind i en camper, som vil være en logisk løsning for bl.a. camper-branchen i fremtiden. Med op mod 530 kilometer rækkevidde med fire brinttanke.

El afløses af brint

Men chef for Mercedes-Benz Vans, Volker Mornhinweg, lagde ikke skjul på, at det var brint, man troede på et tidspunkt ville overtage elbilens rolle som transporter. Ikke mindst fordi der ud med i de 530 kilometers rækkevidde var 30 kilometers ren el til levering i byer, hvor byråd mere og mere ville kræve lokale 0-emissioner.

Denne brint-el plug-in hybrid teknik vil kunne løse både den rene bytransport og lange transporter mellem byerne. En brint-Van kan ifølge Mercedes have 200 kilo nyttelast mere end en tilsvarende dieselbil, men rækkevidden er 600 km. kortere.

Der er ingen CO2 udslip. Brint er genbrugs-energi og kan bruges til at samle elektricitet og fra f.eks. vindmøller, så brintbiler som elbiler kan bruges til opkobling på nettet. Mange af brintbilens komponenter er genbrug fra elbilen.

Bliver billigere

Teknikken vil i øvrigt på sigt ikke være dyrere end de hybridløsninger andre koncerner arbejder på i dag. Derfor arbejder der intenst på at køre de i dag så dyre brint-løsninger billigere, men der er allerede flere og flere fyldestationer i Europa.

Som med el-varebilerne vil man hos Mercedes-Benz Vans til den tid også kunne finansiere brintbilerne.

”15- 25 pct. af Daimlers personbiler vil kunne fås med e-mobiblity i 2025, mens det vil være markedet, der bestemmer det for varebiler, men nok mere begrænset, men krav fra byer vil spiller en rolle,” sagde bestyrelsesmedlem i Daimler, Wilfried Porth. som også har varebiler som ansvarsområde.

Moment på 350 Nm

Sprinter i brintudgave forbinder brændstofceller og batteriteknik til en plug-in-hybrid. Det giver en ydelse på 147 kW og et drejningsmoment på 350 Nm. Der er 412 celler i brændselscelle-pakken, der giver 75 kW power. Plug-in batteriet er på 105 kW – og kan rumme 9,2 kWh energi. Der er tre tanke under bilen 4,5 kg. brint og evt. en ekstra tank bagest med 2,9 kilo brint.

I andre Daimler-divisioner vil målet også være e-mobilitet – men på sigt e-mobilitet med brint. Det gælder både for busser og lastbiler, men også camper-segmentet.

Der var ikke mulighed for at prøve den nye brint-teknik, men det er jo ikke nyt automobil-teknisk. På seneste IAA transportmesse i 2016 viste Hyundai eksempelvis en brint-version af varebilen H350 – som prototype. Hyundai har været blandt pionererne med brint til personbiler – i lighed med Toyota – og begge producenter har også brint-varebiler i støbeskeen.

eVito i 2018 – eSprinter i 2019

Mens vi venter på brint står el-udgaver af Mercedes Vito og Sprinter for døren. eVito bliver klar til levering sidst på året og eSprinter i 2019.

Begge bilmodeller prøvede vi i Hamburg – eVito på en tur rundt i havneområdet og i forstaden Harburg, mens eSprinter blev testet på en improviseret bane i byens grønttorv.

På begge køretøjer kan man indstille effekten i fire faser styrker ved optagelse af bremseenergi (rekuperationsgraden) fra kraftig til nærmest umærkeligt – til by- eller landevejskørsel. Begge biler er selvfølgelig helt lydsvage og med et maksimalt drejningsmoment fra 0 km/t ganske hurtige i acceleration. Man kan også følge med i instrumenterne, hvor meget strøm, der er tilbage.

Første E-cell Vito i 2010

I 2010 forsøgte Mercedes Benz også med el-udgaven af den daværende Vito kaldet E-cell, men kunderne var ikke klar som de er i dag – om end det danske postværen købte 50 enheder.

Konceptet er det samme som dengang, men den nye eVito er forbedret på alle punkter ud for den øgede viden på området – bl.a. i forbindelse med rækkevidde. Størst ændring er der dog i forbindelse med connectivity, hvor fabrikken nærmest går ind som partnere med kunderne – også på eftermarkedet.

Økonomisk kan det også hænge bedre sammen at køre el-varebil gennem optimal finansiering og afskrivning. En elbil har ikke så mange sliddele, og det modsvarer det dyrere indkøb. Der er heller ikke afgift på en elektrisk varebil.

80 pct. på 45 minutter

Og med mulighed for hurtigladning med 80 pct. opladning på 45 minutter lades kunden ikke i stikken. I stikkontakten derhjemme med 7,2 kW spænding varer det seks timer.

eVito tilbydes med 41 kW teknik – eSprinter med 41- og 55 kW med større batteripakke. Det giver en rækkevidde på henholdsvis 115- og 150 km. Topfarten kan være 80-, 100- eller 120 kilometer.

Teknikken er delvist udviklet af koncernens eget selskab Akkumotive. Den elektriske motor er delvist udviklet i samarbejde med ZF.

Varmepumpe standard

Til kabine-opvarmning anvendes varmepumpe – som indgår i klimaanlægget. Systemet er bl.a. afprøvet i Mercedes-Benz’ testområde i Arjeplog i Nordsverige om vinteren. Der er også udviklet en app, så man tænde for varmen i god tid inden starten – på varme dage kan man omvendt køle kabinen ned.

Som varebil har man samme volumens som dieselmodellen i Sprinter, nemlig 10,5 kubikmeter. Batterier er tunge, så man afskriver 900 kg. af nyttelasten – så den er 1.040 kg.

I eVito smider man 1.048 kg, så man har 1.073 kg tilbage – varerummet er seks- eller 6,6 kubikmeter. Det tager seks timer at lade batteriet fra 0- til 100 pct.
Mercedes-Benz tror ikke på natur/biogas til brug i køretøjer, og Sprinter NGT er ikke længere et tilbud.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk