Først sikrer regeringen, at der er bedre plads for lastbiler på rastepladser gennem 25 timers P-begrænsning – så vil man (gennem Vejdirektoratet) nedlægge rastepladser.
Hvis regeringen tror, at P-begrænsning på 25 timer på statslige rastepladser kan gøre det acceptabelt at nedlægge rastepladser – så er regeringen ude af trit med virkeligheden.
For der er virkelig behov for flere rastepladser, hvis chauffører ikke skal have et stressende liv. I forvejen er der mangel på chauffører – og denne udmelding med dels at forringe faciliteterne på 134 rastepladser og samtidig reducere antallet af statslige rastepladser virker ikke gennemtænkt.
Faciliteter forringes
”Dermed har DTL-medlemmerne og deres chauffører forringede muligheder for hvil og ringere faciliteter i form af færre eksempelvis toiletter, borde og skraldespande. Vi har i forvejen for få steder, hvor DTL-medlemmerne og deres chauffører kan holde hvil. Det er en højst besynderlig prioritering,” siger administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, Erik Østergaard.
Han begriber ikke, hvad der ligger til grund for den nedprioritering: For vi har allerede for få pladser til hvil langs de danske veje – og samtidig flyder mange af danske rastepladser allerede i dag med affald. De udenlandske lavtlønschauffører, der langtidsparkerer, er i forvejen overladt til elendige forhold.
Små pladser til små pauser
Vognmændenes chauffører og de selvkørende vognmænd anvender i stort omfang de mange mindre rastepladser til afholdelse af de lovpligtige korte pauser (op til 45 minutter) i henhold til køre-hviletidsreglerne. Vi har andre restriktioner på transporter såsom spærretider, der gør planlægningen af kørslen vanskelig. Nu er der færre faciliteter og færre steder, hvor de lovpligtige hvil kan passes ind med rimelige faciliteter. Det er uhørt,” siger Erik Østergaard.
Erik Østergaard vil gerne have Vejdirektoratets påstand om, at “det er ikke Vejdirektoratets vurdering, at der i dag foregår nævneværdig parkering af lastbiler på de rastepladser, der tænkes ændret” nærmere dokumenteret.
Problemerne flyttes
”Med den helt nye lovgivning om 25-timers parkeringsrestriktion på rastepladser ved motorvejene, må vi forvente at visse udenlandske lavtlønschauffører vil søge ud på de mindre rastepladser, men altså nu til endnu ringere faciliteter. Det virker ærlig talt som om den ene hånd ikke ved, hvad den anden laver,” siger Erik Østergaard.
DTL’s medlemmer er langt fra tilfredse med det. Det er den helt forkerte vej at gå, at lukke toiletter på rastepladser, for der mangler i forvejen pladser.
”Hvis man kender lokalområderne, ved man måske, hvor man ellers kan holde. Men udenlandske chauffører ender måske med at holde på en villavej og besørge i vejgrøften,” siger Erik Østergaard.