Den danske Renault importør har valgt at tilbyde den nyeste bil på markedet – den luksuriøse og rummelige SUV udgave Austral – som Van fra begyndelsen.

Bilen lanceres officielt hos forhandlerne i denne weekend til 252.087 kroner plus moms som VAn. På hvide plader koster den 375.000 kroner.

Et kæmpe plus for bilen som van er, at den må trække en trailer på 1.800 kg. Det vil også være en fordel for campingfolket, bådfolket og hestefolket. Med et drejningsmoment på 270 Nm ved 1.800 omdrejninger tegner der sig en god trækkraft.

Afløser Kadjar

Varerummet er 1.540 mm langt og 1.200 mm bredt (hjulkasser dog 1.030 mm). Varerummet er ca. 1.500 liter.

Bilen afløser Kadjar, som ikke har været på programmet et stykke tid. Austral er søstermodel til Nissan Qashqai – fra samme Renault Nissan Alliance. Der er tale om samme platform og samme teknik.

Afløseren Austral har været klar næsten et år – men prisforhandlingerne har trukket ud. Den nye privatimportør RN Danmark – datterselskab af RN Nordic under svenske Hedin Mobility Group – har kæmpet for rimelige priser, og det mener man hos RN Danmark, at man har nu.

Prisfald på 85.000 kr.

Fabrikken lagde ud med 460.000 kroner – men endte altså med at acceptere 375.000 kroner. Før var Renault i Danmark et datterselskab af fabrikken.

Voty.dk har været på Fyn til den danske præsentation af bilen, som på grund af de nævnte pris-udfordringer kun kommer i en enkelt udgave med 158 hk som mild hybrid. 1,3 liters motoren er 4-cylindret og har en 7-trins CVT gearkasse.

Bilen kører glimrende på turen, som gik fra Middelfart via den fynske motorvej til Faaborg og retur over Assens – altså mange typer af veje. Godt vejgreb og meget letkørt. Forbruget ligger på 16,1 km/l WLTP mode.

Manuel betjening

Vi kan også nævne topfart på 175 km/t og acceleration til 100 km/t på 9,7 sekunder. Der er uafhængig affjedring for og semiuafhængig compound-affjedring bag.

Et plus er, at varme og ventilationsknapper er manuelle – i stedet for et sted inde bag skærmen.

Dertil skal nævnes et greb, hvor man holde hånden i ro, så man kan betjene knapperne. Under dette greb finder man opladningspladen til mobiltelefonen.

Ekstraudstyr i pakker

Der er enkelte optioner så som glastag og tagræling i Pack Look pakker, der er blindvinkelalarm og advarsel for tværgående trafik bag bilen i Pack Safety og 360 graders kamera, p-assistent og foldbare sidespejle i Pack Premium City.

Dertil kan fås trailertræk og elbagklap samt Head Up Display og Matrix LED lygter.

Adaptiv fartpilot

Der er standard 12 tommer touchscreen og skærm foran føreren, adaptiv fartpilot, Apple Car Play, trådløs telefon oplader, el-sæder, hill start assist, bakkamera, regnsensor, multifunktions-læderrat og skiltegenkendelse. Ved rattet er en knap til indstilling af køreprogrammer.

Den større 200 hestes E TECH hybrid udgave vil ifølge den danske pressechef Søren Hyltoft være for dyr. Var Renault kommet med en plug-in udgave, ville situationen have været anderledes, da der er mere favorabel beskatning af el- og plug in udgaver.

Salgsmålet er op mod 600 enheder i år – de første 250 er allerede forudbestilt. De primære markeder er foruden Frankrig Italien, Portugal og Spanien. Passer godt – for Austral skulle betyde sydlig.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk