(MÜNCHEN)

Endnu har vi til gode at se samme invasion af last- og varebiler fra Kina som det er tilfældet med personbiler – og her taler vi om elektriske køretøjer.

På den nys overståede IAA Mobility messe i München var der nærmest invasion af kinesiske personbilsmærker, så vi her på redaktionen ikke havde hørt om – og nye bilmodeller af kendte mærker. Hvem kender Seres, Leap Motor og Forthing?

Open Space i byen

På messen var der genkendelse af navne som BYD og MG, mens Maxus kun var repræsenteret på en fælles stand. Hos BYD var der så premiere på nye el-biler som Seal og Dolphin. Man skal heller ikke glemme, at BYD er store i Europa med elektriske busser.

Gemt bort i en hjørne fandt man også Polestar og XPeng – og i Open Space udstillingen i byen (parallelt med IAA Summit) også nu kinesisk ejede Lotus.

Open Space gemte også på en masse nye bilmodeller, som ikke havde fundet vej til hovedmessen Summit. Bl.a. Mini og Ford – sidstnævnte med ny Courier Van.

Maxus – stærke på el-varebiler

I Europa er det varebiler fra i første række Maxus – fra SAIC Motors koncernen – der har haft succes i Europa med de elektriske e-Deliver 3 og e-Deliver 9.

Maxus har senest præsenteret deres elektriske eT90 pick up – og e-Deliver 7 og e-Deliver 5 er på vej. 33 danske forhandlere sælger Maxus.

De første Maxus EH300 lastbiler er dog landet herhjemme – med en totalvægt på 7,5 tons og en lasteevne på 3,2 tons. Samme importør (RSA Danmark) sælger BYD varebiler.

Danske importører på spring

Men danske importører står på spring – og har i første omgang etableret samarbejde med store kinesiske koncerner med stolte traditioner i last og varebiler.

Den danske bilimportør K. W. Bruun importerer det kinesiske luksusmærke Hongqi – og har netop etableret aftale med kæmpe store Dong Feng – i første omgang med personbilsmærket Voyah.

Dong Feng står også bag bl.a. før nævnte Forthing personbiler – men på IAA erhvervsbil-messen i Hannover i fjor stillede de op med både varebiler og små lastbiler. De kan være på vej til os.

Iveco hjalp med bustransport

Det er indtil nu i stor stil last- og varebiler fra Europa og Japan, som i joint venture arrangementer med den kinesiske stat og lokale producenter bygges i Kina.

Her er Iveco Daily er et godt eksempel med en kæmpe fabrik, som på samme tid bygger alle Daily årgange, så de passer til alle pengepunge i det store rige.

Iveco hjalp Kina med bl.a. Daily minibusser til at få gang i den kinesiske infrastruktur med persontransport.

Mange års batteri-erfaring

Men nu er kineserne  verdens største bileksportør – og stod i juli måned for 10 pct. af elbil-salget (personbiler) i Europa.

Kina producerer også de fleste batterier. Som de har gjort i årevis. Så her er de langt foran den vestlige verden, der først nu kommer i gang med lokal produktion.

Derfor ses også nye join-venture aftaler mellem øst og vest – så som koreanske Samsung (Renault partner) og kinesiske Geeley. Samsung var for resten også i München med en kæmp stand med fokus på ny elektronik.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk