Der er på verdensplan solgt 2.000 Renault Fluence med udskifteligt batteri. Der er solgt 50.000 Nissan Leaf, hvor batterierne oplades, oplyser fagbladet Ingeniøren.

Det er formentlig en væsentlig grund til at alliancen Renault-Nissan fremover satser på biler med faste batterier – ud over Nissan Leaf også Renault Zoe Z.E., Renault Kangoo Z.E. og Nissan E-NV 200 varebilen.

Man fravælger dermed de udskiftelige, som Better Place bygger sit forretningsgrundlag på.

Ikke hovedsporet for elbiler
»Når man ser på de overordnede tendenser, så må vi konkludere, at udskiftelige batterier ikke længere er hovedsporet for elbiler, udtaler Carlos Ghosn, bestyrelsesformand for Renault-Nissan-alliancen, til netmediet EnergiWatch.

Renault Fluence Z.E er den elbil, som firmaet Better Place indtil videre har satset massivt på til det danske marked, blandt andet fordi bilens batteri kan udskiftes på 17 batteriskifte-stationer, som Better Place har i Danmark.

Men den teknologi anser Renault-Nissan-alliancen nu ikke længere for attraktiv. I stedet vil alliancen med Carlos Ghosns ord satse på faste batterier på kommende biler, som elbilejerne kan lade op i hjemmet eller med en ladestander på arbejdspladsen eller i byen.

Fluece Z.E. fortsætter alene
Produktionen af Fluence Z.E indstilles dog ikke, men der kommer bare ikke noget tilsvarende fremover fra Renault-Nissan-alliancen, fortæller Carlos Ghosn til EnergyWatch.

Better Place den eneste udbyder af elbiler, som bygger sit forretningsgrundlag på stationer, hvor hele batteriet kan skiftes ud, så derfor rammer Renault-Nissan-udmeldingen Better Place hårdt, skriver Energy Watch.

250 Fluence i Danmark
Forklaringen på Carlos Ghosns udmelding skal med al sandsynlighed findes i salgstallene for Renault Fluence Z.E, der i Danmark indtil nu er solgt i 250 eksemplarer, skriver fagbladet Ingeniøren i en kommentar til Ghosn’s udmeldelse.

Hos Better Place i Danmark fortæller kommunikationschef Susanne Tolstrup, at Better Place fortsat tror på konceptet om batteriskift.

»Vi ser fortsat batteriskiftet som den teknologi, der er det reelle alternativ til benzin- og dieselbilen, når det gælder elbilens rækkevidde-udfordring. Altså de lange ture,« siger hun til Energy Watch.

Rapport fra Pike Research
Udmeldingen fra Carlos Ghosn underbygger en rapport fra Pike Research, som Ingeniøren tidligere har skrevet om.

Her forudsagde Pike Research, at batteriskiftestationer var en død sild i Europa.

Better Place har netop lukket sin besøgscenter i mondæne Tuborg Havn i Hellerup. Her har  batteriskiftene har fyldt meget i markedsføringen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk