(BIRMINGHAM)

Renault arbejder netop nu på at udvide deres sortiment af elektriske varebiler med Trafic modellen – for el-drift til varebiler er fremtiden.

Det lagde chef for Renaults varebiler, Laurence Hertzberg, ikke skjul på, da vi mødte ham ved transportmessen i Birmingham i denne uge.

Hvornår Trafic Z.E. bliver en realitet, ville han dog ikke sige, men med større batterier med længere rækkevidde er det fremtidens løsning til by-distribution.

Varebilen til “Last Mile”

Kangoo Z.E.-modellen har netop fået større 33 kWh batteri, og det gælder også den større Master Z.E. Kangoo med større batteri er klar til salg denne sommer, mens den nye Master Z.E. kommer efter årsskiftet.

”Master Z.E. er tænkt som varebilen til ”Last Mile” transport til slutmodtageren i byerne – og med 200 kilometers rækkevidde kan den komme langt omkring,” siger Laurence Hertzberg.

Derimod slog han fast, at der ikke bliver en sammensmeltning af Nissans og Renault el-varebiler, når det gælder design, for de to mærker er markedsmæssigt – men teknisk er der naturligvis samarbejde. Også når det gælder batteriteknologi. Der er jo tale om alliancepartnere, understrege Hertzberg.

Renault Trafic med lad

På transportmessen, The Commercial Vehicle Show, var det dog ikke alene kommende projekter, der var I focus.

Salgschef for ombygninger af Renault varebiler i Storbritannien, Peter Horton, viste en helt ny udgave af Trafic – som ladbil, udviklet af den britiske opbygningsvirksomhed Trucksmith fra Devon. Virksomheden har givet den tilnavnet ”Target.”

Ladet er i laser-skåret og galvaniseret stål, hvorpå der er monteret en træplade i birketræ. Side-fjælene er i aluminium. Bagest under ladet er der et aflåseligt rum. Nyttelasten er 1.050 kg. Ladlængden indvendig er på 2.57 meter, bredden 1,92 meter og højden er 35 cm. Åbningen til rummet under ladet er 1,26 bredt og 32 cm højt. Rummet er tre meter langt.

Renault Master “loloader”

Det, som man kalde Trucksmith’s klassiker er modellen ”loloader” – en kunstfiber box-bil på op til 24 kubikmeter med træbeklædt gulv. Læssehøjden er 550 mm med stålfjedre og ned til 450 mm med luftaffjedring.

”Hos Trucksmith har vi bygget modellen siden den første Master kom frem for over 20 år siden, og er siden blevet løbende forbedret og forfinet,” siger ejerleder Simon Partridge.

Renault Alaskan i Europa

Renaults nye pick-up Alaskan (udviklet på basis af Nissan Navara) var også med på messen i Birmingham – den har allerede gået sin sejrsgang i Mellem- og Sydamerika, og næste år lanceres den i Europa. Så begynder produktionen på fabrikken i Barcelona for alvor, hvor den i dag kun bygges i Colombia.

Ifølge Marina Picard, der er salgs- og marketingchef hos Groupe Renault for pick-up, skal den sælges over hele Europa, men det er ikke sikkert, at den lanceres i Danmark.

”Lige nu udvides afsætningslandene med syv, men derefter kommer den til Europa. De første er kommet ud af ”ovnen” i Barcelona, og vores ”baby” er rigtig godt tilberedt,” sagde Marina Picard.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk