Efter flere års forberedelse er MAN nu klar til at levere sine første varebiler nogensinde til deres europæiske kunder. 20.000 enheder skal produceres hvert år.

Danmark er hurtigt med i pipeline, for allerede i september får de første kunder deres nye TGE leveret.

”Hos MAN er vi mest kendte for at producere mellemtunge og tunge lastbiler og busser. Fra nu kan vi også levere ægte erhvervskøretøjer helt nede fra tre tons totalvægt,” siger Nicolai Sperling, Country Project Manager for MAN varebiler i Danmark.

Kunder med lastbiler og busser

Han har de seneste halvandet år arbejdet på at gøre MAN-organisationen klar til også at sælge og servicere køretøjer i den lette ende.

”En stor del af MANs kunder – både inden for lastbiler og busser – har også en varebil eller to i forretningen. Hidtil har de købt varebiler af andre mærker, men fremover kan de også blive godt kørende i en MAN varebil, siger han.

Den nye MAN TGE er udviklet i samarbejde med MAN’s moderselskab, Volkswagen, der markedsføres som VW Crafter.

Traditionelle varebilkunder

Det kan lyde som en dårlig idé, at moder- og datterselskab skal i direkte konkurrence om stort set de samme kunder med det samme produkt, men hos MAN frygter man ikke konkurrencen.

”Volkswagen har stor erfaring og succes med at markedsføre sine varebiler, herunder Crafter, til traditionelle varebilskunder, det vil sige håndværkere, forretninger og mindre industri. Hos MAN ser vi andre muligheder for succes ved at markedsføre TGE’en som et ”ægte erhvervskøretøj” gennem en B2B-organisation, der har stor succes med at levere mellemtunge og tunge køretøjer. Vi er vant til at servicere kunderne på en meget professionel måde med kvalificeret rådgivning, lange åbningstider, effektiv nødservice, konkurrencedygtige serviceaftaler osv. Det vil også gælde for den nye MAN TGE,” siger Nicolai Sperling.

Skræddersyede

Blandt de kundesegmenter, som MAN især vil satse på, er logistik- og kurérvirksomheder, transportbranchen generelt samt erhvervsdrivende med behov for mere skræddersyede løsninger – noget som MAN også er gode til i de tungere segmenter.

Den nye TGE leveres i et stort antal varianter, så den kan skræddersys til kundens ønsker – præcis som MANs øvrige køretøjer.

Som varebil leveres den i tre forskellige længder med tre forskellige taghøjder og varerum fra ca. 10 til 18 kubikmeter samt totalvægte mellem tre- og 5,5 tons. MAN TGE kommer også som chassis med 3-mands førerhus samt som mandskabsvogn med plads til 3 plus 3 mand.

Helt nye motorer

Teknikken består af helt nyudviklede fire cylindrede dieselmotorer mellem 102- og 177 hk, og udvalget af transmissioner omfatter en seks-trins gearkasse med manuelt gearskift og en otte-trins gearkasse med fuldautomatisk gearskifte. Afhængig af totalvægt og motorvariant kan TGE leveres med forhjuls-, baghjuls- og firehjulstræk.

Salget i Danmark begynder til september, men inden længe kan de første kundeordre placeres i produktion. Dette gælder også for de ordrer, som MAN fik, da TGE’en havde Danmarkspremiere på Transportmessen i Herning i marts.

Fakta MAN:

MAN er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer. MAN Truck & Bus Danmark A/S er et datterselskab i MAN koncernen og en del af VW Group. Det danske selskab beskæftiger 220 medarbejdere, som varetager salget og serviceringen af MAN køretøjer i Danmark. De 220 medarbejdere er fordelt på hovedkontoret i Storkøbenhavn og fem filialer.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk