Renault har samlet øget salget med 30 pct. i 2013 – og varebiler er alene gået frem med seks pct. – og der skal ikke hviles på laurbladene. Markedsandelen skal være på 10 pct. – til 2.500 varebiler og gulpladebiler i 2014 – heraf 750 ombyggede personbiler.
På varebilssiden ventes der meget af den spritnye Trafic, som lander herhjemme i uge 37 – sammen med en opdateret Master med nye motorer, trailer-assist og ny front med Renault-DNA så skal der satses på gulplade-Van’s, der er ombyggede personbilsmodeller.
Dacia skal der også satses på – og gulplademæssigt handler det først og fremmest om Duster, den nye lille off-road’er, og Logan MPV. Billigste 4×2 Duster til 90.000 kr. plus moms – dyreste 4×4 til 132.334 kr. Med 4×4 teknik fra Nissan og motorer fra Renault. Mellem 23.- og 25.000 kr. i merpris for 4×4 teknikken på gule plader.
Gennemprøvet teknik
Herlighedsværdien kan man diskutere, men der er nok mange med brugte 4×4-biler, der ser en fordel i en ny Duster med gennemprøvet teknik – og 3 års garanti, hvor Renault kun giver 2 år.
Duster har desuden været en kæmpe succes i hele Europa. Og så blev den lige nummer 14 i Dakar Rally – verdens hårdeste rally. Primært med en sværm af specielbyggede Mini Cooper og Toyota Hi-Lux V8 foran sig.
Men hos Renault Danmark tror man ikke kun at Duster nok skal blive populær – og Logan MCV vil få mange kunder. Som Van med priser fra 67.000 til 77.000 kroner plus moms.
Dokker i venteposition
Dokker, Dacia varebils-kassevogn i Kangoo størrelse, er åbenbart for dyr at hente hjem – eller også passer den ikke ind i Kangoo-satsningen, hvor man nu mere går efter dieseludgaver end el-udgaver. Men Kangoo Z.E. skal stadig med ud til eksempelvis kommuner – sammen med Zoe, der vil være en idé som hjemmeplejebil.
Kangoo skal koster fra 99.900 kroner plus moms. I Danmark har den slet ikke solgt noget rigtigt – selv om den i Frankrig er markedsleder. Den skal også have succes herhjemme.
Fra el til diesel
Kangoo Z.E. får ikke samme fokus i 2014 – hvor det er den nye Zoe personbil, hvor man håber på succes på elbil-markedet. Man missede en kontrakt med Post Danmark fordi Posten ville købe hele bilen, men Renault ikke ville sælge batteriselen. Så der blev i stedet for købt Mercedes-Bent Vito E-Cell.
Renault gik tre pladser frem på salgslisten over varebiler i fjor – og blev nummer fire med 1.930 solgte enheder plus 18 varebiler fra Dacia – for Renault alene en andel i markedet på 8,04 pct, som er en fremgang på seks pct. Nissan og Toyota er også gået frem – længere nede på listen – mens eksempelvis Opel, Fiat, Peugeot, Citroën og Iveco er gået tilbage.