Arbejde før fornøjelse hedder det som bekendt – men hos Ford fester man, før det hårde arbejde begynder.

For med den nye Ford Ranger Raptor handler det om at vise bilen i ekstrem off road kørsel og sjov på stranden.

Det er dog de færreste beskåret at køre race på en dansk strand, hvor der typisk må køres 40 km/t – de få steder, hvor man må køre på en strand. Og de færreste har vel også adgang til en skov, hvor de kan forlyste sig i fuld fart med deres Raptor.

Arbejdshest senere

Arbejdshest-versionen af Ford Ranger – med 3,5 tons trailervægt i stedet for Raptors 2,5 tons – dukker først op herhjemme en gang i 2023.

Ford Ranger Raptor årgang 2023 kan allerede nu bestilles hos Fords danske forhandlere, mens Fords næste generation af Ford Ranger ifølge Ford kan bestilles inden længe.

Ford Ranger Raptor sportsudgaven kom til Europa for første gang tilbage i 2018. Ranger vandt prisen International Van of the Year i såvel 2013 som 2020.

Tre normal-udgaver

Den nye Ford Ranger, der er spækket med praktiske funktioner, kommer ud over Raptor blandt andet i udgaverne XL, Wildtrak og Platinum.

Ranger er bestseller i pick-up segmentet i Europa i september måned med en markedsandel på 53,4 procent. For hele året er der tale om 41 pct.

Men det europæiske marked er dog forsvindende lille i forhold til salget på verdensplan.

Lært af kritikken

Ford har lært af kritikken med den forrige anden-generations Ranger, der havde fået en mere bovlam 2-liter bi-turbodiesel maskine under hjælmen.

I hvert fald ikke optimal, hvis som vores læsere er hårdt arbejdende erhvervsfolk, der ofte trækker afsted med en fuldt lastet trailer.

Bi-turbo motoren bliver dog fortsat en valgmulighed for dem, der eksempelvis ikke kører med tungt læs eller trailer. 10 trins automat-gearkassen er også bevaret.

V6 benzin og diesel

Altså drejningsmoment før hestekræfter. Og det er der i den nye Ranger-serie – som spiller ud med længe tiltrængt 3-liter V6 teknik.

Raptor lægger ud med twin-turbo benzinudgaven – og når den normale Ranger lander, bliver det med mulighed for en 3-liter V6 dieselmotor.

Vildskab på en ny måde

Benzinudgaven yder 292 hk og 491 Nm i en ny EcoBoost benzinmotor, og det skulle (ifølge Ford) give den nye Ranger Raptor ordet vildskab en helt ny betydning.

Ranger Raptor er, ligesom den første Raptor-variant, udviklet af Ford Performance divisionen – med udviklingsarbejdet styret fra Ford i Australien.

Men denne gang har man i endnu højere grad end tidligere haft ægte terræn-entusiaster i tankerne.

Den mest hårdføre Ranger

”Vi har været opsatte på at skabe en ægte performance pickup med den nye generation af Raptor. Denne variant er markant hurtigere, og er spækket med nye features, der gør den til den mest hårdføre Ranger, Ford nogensinde har udviklet,” udtalte Dave Burn, chief programme engineer bag Ranger Raptor, ved den europæiske lancering i Spanien i denne måned.

Fire motorlyde

Føreren kan vælge mellem fire forskellige motorlyde – fra stille til Baja – som via et elektronisk styret udstødningssystem omdanner lyden, så den passer til køretilstanden eller blot tilpasses efter førerens præferencer.

Den nye Ranger Raptor har en ny bundplade, der er næsten dobbelt så stor som bundpladen i de andre Ranger-varianter. Pladen er lavet af 2,3 mm tyk højstyrkestål.

Syv køre-indstillinger
Syv køre-indstillinger sikrer optimale kørselsforhold – og Raptor har et permanent firhjulstræk med en helt ny og elektronisk styret transmissionsgearkasse, der kombineret med differentialespærre på både for- og bagaksel skaber en værdifuld funktion for hardcore terræn-entusiaster.

Ranger Raptors syv forskellige køretilstande sørger for, at bilens fører har de bedste forudsætninger for at klare alt fra glatte veje, mudder – og naturligvis i terræn.

Fartpilot i terrænet

Den nye Ranger Raptor har desuden også Trail Control, der fungerer som en fartpilot under terrænkørsel. Her skal føreren blot vælge en hastighed under 32 km/t, og så vil bilen automatisk kontrollere accelerationen og bremsning.

Imens vil føreren udelukkende kunne fokusere på at finde den bedst mulige rute over vanskeligt terræn.

Udvidede hjulkasser

De udvidede hjulkasser og designet på forlygterne fremhæver pickuppens bredde, mens de store ”FORD”-bogstaver på grillen og dens separate kofanger giver et råt udtryk.

Bilens C-clamp signatur LED kørelys og Matrix LED forlygter giver blændfrit fjernlys og automatisk dynamisk lygteindstilling for at give bedre udsyn.

Inde i kabinen er der nye sportssæder med mere støtte under terrænkørsel. Et opvarmet sportslæderrat har knapper for at tilpasse bilens udstødningslyd, affjedring og styretøj. Der er en skærm på 12,4 tommer i instrumenteringen og derudover en 12 tommer infotainment-skærm.

Sammen med VW Amarok

Ranger skal fortsat bygges på Silverton-fabrikken i Sydafrika – men nu ikke alene, da en tæt samarbejde på erhvervskøretøjer mellem Ford og Volkswagen betyder, at fabrikken også skal bygge den nye Amarok, der er søstermodel til Ranger.

Ford skal fremover også bygge Volkswagen Transporter side om side med den kommende Ford Transit Custom – det foregår i Tyrkiet. Til gengæld bygger Volkswagen allerede nu Fords nyeste Connect – sammen med deres egen Volkswagen Caddy.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk